Název:
Zobcová flétna - od metodických problémů k rozvíjení tvořivosti
Překlad názvu:
Recorder - from didactics problems to development of creativity
Autoři:
Hurníková, Kateřina Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cíl této práce spočívá v několika rovinách. Primární cíl sleduje stanovení takových tvořivých postupů, které ve výuce hry na zobcovou flétnu vedou ke zvládnutí konkrétních interpretačních problémů. Přitom zde množství problémů nevyčerpávám beze zbytku, ale věnuji se těm, které se mi během průzkumu ukázaly jako nejcitlivější - problémy dechu, artikulace a prstové techniky. Vycházím při tom z předpokladu, že tvořivost v nástrojové výuce je na různých stupních zastoupena různě. Na základním stupni obecně je instrumentální tvořivost omezena na minimum, zpravidla se stává jistým druhem průpravy na klávesových nástrojích, kde spočívá ve hře lidových písní podle sluchu a s improvizací jednoduchých doprovodů. Melodické nástroje prostor к harmonizaci neposkytují, a také proto se většině pedagogů jeví prostor pro kreativitu jako málo atraktivní. Tvořivost je tedy alespoň podle mé dosavadní zkušenosti se stavem této výuky na základních uměleckých školách v podstatě pomíjena. Na středním stupni je situace přece jen odlišná. Praxe dokládá, že v zapojování tvořivých činností do hudebníkovy přípravy však opět vedou klávesové nástroje. Daleko méně prostoru pak kreativitě poskytují vyučující hry na nástroje melodické. Sekundární cíl postihuje současný stav výuky hry na zobcovou flétnu na základních a středních uměleckých...This thesis is oriented to teaching recorder playing as well as recorder role on musicians training on elementary and secondary schools. I am interested in the issue both as being interpret as well as educationalist. Recorder is widely used and popular on every type of school. It is being used even on healing respiratory disorders. However, teaching of recorder faces many problems. Outdated textbooks containing erroneous statements or poor qualified teachers underestimating lessons and without interesting in its own skills improving, to count some of them. Deeply surveying these facts I found out that teaching may have certain level but what is almost completely missing is creativity. And it is creativity which is meaningful for instrument skills as well as complete personality development. I proposed and formed creativity development exercises and arranged it to three groups: 1. Breathing 2. Articulation 3. Fingering Implementation of some exercises is clear and other are provided by music sheets. The teacher and pupils are not expected to practice it verbally, it can be used as patterns for own teacher's creativity, instead. It's efficiency was proved by my own practice and many teachers is interested into it now. Complying to my original ideas they are modifying it for their specific needs. Our...