Original title:
Kombinatorika v prostředí didaktických her na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Combinatorics in didactic games at primary school
Authors:
Majorová, Jana Document type: Rigorous theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce pojednává o problematice kombinatoriky na prvním stupni základních škol. Je zaměřena na tvorbu souboru didaktických her, které rozvíjejí logicko-kombinační myšlení, podněcují vlastní poznávací aktivitu žáků a jejich aktivní spoluúčast ve vyučování. Tyto didaktické hry jsou v rámci experimentálního šetření realizovány ve výuce matematiky na prvním stupni základní školy a na základě aplikace testů, podrobných kazuistik vybraných žáků a dotazníkového průzkumu je vyhodnocena jejich účinnost. Klíčové pojmy: didaktická hra, kombinatorika, kombinační a logické myšlení, efektivní a zajímavá matematika, žák prvního stupně základní školyThe graduation thesis deals with problematics of combinatorics at primary school. It is focused on creation of a set of didactic games, which develope logical-combinatorial thinking and are based on pupils' own cognitive activity and on their active participation in teaching. These didactic games are implemented in teaching mathematics at primary school within an experimental survey and their effectiveness is evaluated based on test application detailed case studies of selected pupils and a questionnaire survey. Key words: didactic game, combinatorics, combinatorial and logical thought, effective and interesting mathematics, a pupil of primary school
Keywords:
a pupil of primary school; combinatorial and logical thought; combinatorics; didactic game; effective and interesting mathematics; didaktická hra; efektivní a zajímavá matematika; kombinatorika; kombinační a logické myšlení; žák prvního stupně základní školy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/120887