Original title:
Rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí s odlišným mateřským jazykem v kontextu inkluzivního vzdělávání
Translated title:
Reading Literacy Development of Pupils with Other Mother Tongue in Inclusive Education Context
Authors:
Rychlíková, Marie Document type: Rigorous theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předmětem předkládané rigorózní práce je problematika čtenářské gramotnosti u žáků s odlišným mateřským jazykem v primárním vzdělávání. Cílem práce je analýza a popis soudobého stavu čtenářské gramotnosti v kontextu inkluzivního vzdělávání u dětí s OMJ. Děti cizinců musí překonávat sociální, kulturní rozdílnosti a jazykovou bariéru. Aby se žáci úspěšně zapojili do vzdělávacího systému a následně do společnosti, potřebují zvládnout český jazyk na co nejlepší úrovni. Struktura práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a výzkumnou. Ve výzkumné části byly použity metody kvantitativního a také kvalitativního výzkumu. Na základě výsledků dvou fází výzkumného šetření a popisu příkladů dobré praxe ze zahraničí (Finsko) byly analyzovány, zpracovány a diskutovány dílčí cíle práce. Následně byly formulovány závěry a doporučení. KLÍČOVÁ SLOVA: Čtenářská gramotnost, počáteční čtenářská gramotnost, inkluze, stereotypy, žák s odlišným mateřským jazykem, úroveň čtenářské gramotnostiThis thesis is focused on the reading literacy issues of pupils with other mother tongue in primary education. The aim of this work is to analyse and describe the contemporary state of reading literacy skills of pupils with other mother tongue in inclusive education context. The foreigners children have to overcome the social and cultural differences as well as the language barrier. In order to be successfully included into the education system, and consequently into our society, the pupils need to learn Czech language at the best level they are able to. The structure of this work is divided into two parts - the theoretical and practical one. There were quantitative and qualitative methods used in the research. The individual aims of this work were analysed, processed and discussed based on the results of the two research phases and description of good practice examples from Finland. Finally the conclusions and suggestions were expressed. KEY WORDS: Reading literacy, first reading literacy, inclusion, stereotypes, basic literacy, pupil with other mother tongue, level of reading literacy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/94229