Original title:
Edukace v regionální galerii jako součást vzdělávání žáků na prvním stupni základní školy
Translated title:
Education in a Regional Gallery as a Part of Education in Primary School Pupils
Authors:
Kotýnková, Martina ; Fulková, Marie (advisor) ; Novotná, Magdalena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem galerijní a muzejní edukace. Práce je členěna do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část, které je vymezena na základě zpracování odborných zdrojů, se zaměřuje na propojení galerijní a muzejní edukace s kurikulárními dokumenty základních škol. Podstatná část je věnována přínosu třífázového edukačního modelu. Důraz je pak kladen zejména na konstruktivistický přístup ve výuce a na diskurzivní pole umění a jeho aplikace ve výuce. Praktická část se zaměřuje na ověření třífázového modelu v praxi. Výsledkem práce jsou návrhy a realizace dvou edukačních programů a jejich propojení s očekávanými výstupy dle rámcového vzdělávacího programu. Edukační programy byly uskutečněny v regionální galerii a muzeu s dětmi z 1. a 3. ročníku ZŠ.The diploma thesis deals with the topic of gallery and museum educating. The work is divided into two parts, theoretical and practical ones. The theoretical part, which is defined on the basis of the processing of professional resources, focuses on the connection of gallery and museum educating with the curricular documents of primary schools. A substantial part is devoted to the benefits of a three-phase educational model. Emphasis is then placed on the constructivist approach in teaching and the discursive field of art and its application in teaching. The practical part focuses on the verification of the three-phase model in practice. The results of the work are proposals and implementations of two educational programs and their interconnection with the expected outcomes according to the Framework Educational Program. The educational programs were realized in the regional gallery and museum with children from the 1st and 3rd year of a primary school.
Keywords:
education proramme; gallery and museum education; institutional collaboration; regulatory discourses; diskursivní regulace; edukační program; galerijní a muzejní edukace; institucionální spolupráce
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/125145