Název:
Plastické vyjádření tělesnosti studentů s kombinovaným postižením
Překlad názvu:
Plastic expressions of students with multiple disabilities
Autoři:
Brunová, Tiziana ; Čech, Viktor (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2021
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem odlišnosti lidské tělesnosti coby jedinečnosti naší existence. Je rozdělena na čtyři části, teoretickou, didaktickou, výzkumnou a praktickou. Teoretická část definuje pojem tělesnosti a s ní spojené sebepojetí, sebepřijetí a sebeprezentaci, a to s důrazem na podporu rozvoje osob s kombinovaným postižením. Dále se teoretická část zabývá využitím lidského těla v umění zejména moderní doby - v umění akce, vycházejícím z rituálu, a v body artu. Didaktická část předkládá návrh přizpůsobit výukový program učňovského oboru Keramická výroba žákům s kombinovaným postižením, a to zadáváním vhodných výtvarných úkolů za použití materiálu keramické hlíny. Výsledkem je tematická řada - metodické listy pro čtyři výukové bloky zaměřené na využití tělesného gesta, emocí a sebepojetí u žáků s kombinovaným postižením. Cílem je zapojení žáků se všemi typy postižení a jejich vědomé užívání tělesnosti v práci s keramickou hlínou. Výzkumná část využívá metodu kvalitativního výzkumu, konkrétně dotazníkové šetření a zúčastněné pozorování. Výzkum potvrdil, že tematická řada je vhodná pro žáky se všemi typy postižení, a především ukazuje, že přizpůsobení úkolů možnostem žáků zvyšuje jejich motivaci, pozornost a aktivitu. V praktické části je představena performativní akce autorky Rituál...The thesis deals with the topic of the differences in human corporeality as uniqueness of our existence. It is divided into four parts. The theoretical part defines the concept of corporeality and the associated topics of self- concept, self-acceptance and self-presentation, with an emphasis on supporting the development of people with combined disabilities. Furthermore, the theoretical part deals with the use of human body in art, especially modern art - action art, based on ritual, and body-art. The didactic part brings a proposal to adapt the curriculum of the school program of Ceramic Production for pupils with combined disabilities, by assigning suitable artistic tasks using the material of ceramic clay. The presented result is a series of art lessons - methodological sheets for four teaching blocks focused on the use of physical gestures, emotions and self-concept by students with combined disabilities. The aim is to involve pupils with all types of disabilities, and cause their conscious use of physicality in working with ceramic clay. The research uses the method of qualitative research, namely a questionnaire survey and participatory observation. Research has confirmed that the art lessons series is suitable for pupils with all types of disabilities, and namely that adapting tasks to...
Klíčová slova:
emoce; gesto; keramická hlína; performance; sebevyjádření; žáci s kombinovaným postižením; ceramic clay; emotions; gesture; performance art; self-expression; students with multiple disabilities