Original title:
Arteterapie v Terezíně 1942-1944
Translated title:
Art Therapy in Terezin 1942-1944
Authors:
KABÍČEK, Jakub Document type: Bachelor's theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce pojednává o arteterapeutickém působení Friedly Dicker-Brandejsové v terezínském ghettu v letech 1942-1944 a analýzou dětských obrázků a koláží, které pod jejím vedením vznikly. Pro pohled na obrázky používám hlediska Rožnovské arteterapie. Dále se práce zabývá vývojem a formováním Friedly Dicker Brandejsové jako výtvarnice, pedagožky a artetrerapeutky a jak se setkání a spolupráce s osobnostmi, jakými byli např. Johannes Itten, Paul Klee nebo Viktor Lowenfeld, odrazila v její práci v terezínském ghettu.The paper deals with the art therapy work of Friedla Dicker-Brandejs in the Terezin ghetto in the years 1942-1944 and with the analysis of children{\crq}s drawings and collages that were created under her guidance. The view at the works is based on Roznov art therapy. Further the paper deals with the development of Friedla Dicker-Brandejs as an artist, teacher and an art therapist and how the cooperation with others like Johanes Itten, Paul Klee or Viktor Lowenfeld had influenced her work in the Terezin ghetto.
Keywords:
art therapy; children; Friedla Dicker-Brandejs; Theresienstdt; arteterapie; děti; Friedl Dicker-Brandejsová; holocaust; Terezín Citation: KABÍČEK, Jakub. Arteterapie v Terezíně 1942-1944. České Budějovice, 2007. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/3082