Original title:
Výtvarné tendence v československém textilním umění šedesátých let
Translated title:
Tendencies Towards Pictorial Expressions in 1960s Czechoslovak Textile Art
Authors:
Soukupová, Veronika ; Klimešová, Marie (advisor) ; Vinglerová, Markéta (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce s titulem Výtvarné tendence v československém textilním umění šedesátých let pojednává o československém textilním umění šedesátých let dvacátého století se zaměřením na tapiserii. Na pozadí tvorby jednotlivých výtvarníků a dobových teoretických reflexí sleduje jednak paralely mezi tendencemi volného a textilního umění a jednak stále rostoucí autonomii textilního projevu související s tvůrčím přístupem autorů a s opuštěním principů disciplíny užitého umění. Práce počítá s autorsky tkanou tapiserií jako se svébytným uměleckým vyjádřením, které vychází z vlastního cítění, reaguje na vnější podněty a přirozeně se tak stává součástí struktury výtvarného umění. Zabývá se také otázkou její kategorizace a terminologie, která se za těchto okolností ukázala jako problematická. Přehodnocení dosavadního nazírání na obor tapiserie tvoří důležitou součást dobového teoretického diskurzu. Dynamický vývoj československé tapiserie podnítilo několik fenoménů a událostí na domácí i zahraniční scéně. Mezi významné faktory rozvoje autorského tkaní a experimentálních forem v našem prostředí patří činnost textilních ateliérů na pražské VŠUP, působení Antonína Kybala nebo formování programu aktivní tapiserie. Podobně důležitou roli sehrálo Mezinárodní bienále tapiserie v Lausanne, kde polaritu autorské a...The bachelor's thesis entitled Tendencies Towards Pictorial Expressions in the 1960s Czechoslovak Textile Art deals with Czechoslovak textile art of the 1960s with a focus on woven tapestry. Against the background of the work of individual artists and contemporary theoretical reflections, it follows the parallels between the tendencies of fine art and textile art and, secondly, the ever-increasing autonomy of textile expression related to the authors' creative approach and the abandonment of the principles of applied art or decorative art. The work deals with artist-creator tapestry, also referred to as art fabric or new tapestry, as a distinctive artistic expression, which is based on one's feelings, responds to external stimuli, and naturally becomes a part of the structure of fine art. It also deals with the issue of its categorization and terminology, which has proved to be problematic in these circumstances. The reassessment of the current view of the field of tapestry forms an important part of contemporary theoretical discourse. The dynamic development of the Czechoslovak tapestry industry was stimulated by several phenomena and events on the domestic and foreign scene. One of the important factors in the development of authorial weaving and experimental forms in our environment is the...
Keywords:
Textile Art|Tapestry Art|Fiber Art|Woven Tapestry|New Tapestry|Czechoslovak Tapestry|The International Lausanne Tapestry Biennials; textil|textilní umění|textilní tvorba|tapiserie|autorská tapiserie|tkaná tapiserie|československá tapiserie|Mezinárodní bienále v Lausanne
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/123564