Original title:
Výrazy s proměnnou za pomoci algebraických dlaždic
Translated title:
Expressions with variables with the help of agebraic tiles
Authors:
Konrádová, Lenka ; Vondrová, Naďa (advisor) ; Novotná, Jarmila (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na výuku výrazů s proměnnou za pomoci algebraických dlaždic v osmém ročníku základní školy a je rozdělena na teoretickou rimentální část e zvláštní kapitole se věnuji analýze vybraných učebnic. Prvním cílem této práce analyzovat vybrané učebnice z pohledu algebraických výrazů. Některé poznatky z analýzy učebnic jsem využila pro vlastní výukový experiment, jehož příprava, realizace a vyhodnocení byly druhým cílem práce. etické části je uveden pohled na výrazy s proměnnou v kurikulárních dokumentech. Dále jsou zde uvedeny pilíře výuky algebraických výrazů. Tato část je doplněna o klasifikaci chyb, kterých se žáci v souvislosti s tématem dopouštějí Jádrem práce je experimentální část, ve které je popsána výuka založená na konstruktivistických principech. V přípravě výuky je vysvětlena algebraickými dlaždicemi, které byly při výuce použ výsledků vyplývá, že prostředí algebraických dlaždic pomáhá žákům přiblížit prostředí algebraických výrazů, zlepšit pochopení úprav a snížit počet chyb Klíčová slova: Výrazy s proměnnou, úpravy výrazů, algebraické výrazy, algebraické dlaždice, výuka.The diploma with the help of algebraic tiles thesis focuses on teaching expressions with variables in the eighth grade in middle school. It is divided into theoretical and experimental parts. A particular chapter is devoted to an analysis of selected textbooks. First of all, the aim of this thesis was to analyse mathematics textbooks from the perspective the algebraic expressions. Some knowledge acquired thanks to the textbook analysis was used for my own educational experiment, whose preparation, realisation and assessment were the second objective of this thesis. The theoretical part provides a look at expressions with variables in curricular documents. Thereafter the pillars of teaching algebraic expressions are presented. This part is completed by the classification of errors made by students in relation to the topic. An analysis of selected textbooks follows the theoretical part. The core of this thesis is the experimental part, where teaching is based on constructivist principles. The preparation of the course explains the manipulation of the algebra tiles used during the lessons. After the teaching experiments, we may conclude that the application of algebra tiles helps students get into the environment of algebraic expressions, improves the understanding of the rules of manipulations with...
Keywords:
algebra tiles; algebraic expressions; manipulating algebraic expressions; teaching; Variable expressions; algebraické dlaždice; algebraické výrazy; Výrazy s proměnnou; výuka; úpravy výrazů
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/120580