Original title:
The Contemporary System of Fashion
Translated title:
The Contemporary System of Fashion
Authors:
Srbová, Kateřina ; Rozbořil, Blahoslav (referee) ; Kubíková, Zuzana (advisor) Document type: Bachelor's theses
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění Abstract:
[cze][eng]
Módní průmysl je podmíněný budováním (jednotné) uniformity jedinečnosti jednotlivce skrze ztotožnění se s tím, co symbolicky, obsahově nebo objektově reprezentuje model. [Módní] návrhář operuje se společenským přijímáním konceptů rovnosti, sociální spravedlnosti či feminismu jako s produkty. Výzvou pro něj není přijímání a vytváření skutečných hodnot, ale prodej toho, co by tyto hodnoty mohly reprezentovat, kdyby je společnost přijala. Ztotožnění se s konceptem sebepřijetí tak při sledování catwalkového narativu znamená zírat na materiálovou reprezentaci řvoucí afektovanosti. Společnost ji přijímá tím, že si kupuje to, co by ji mohlo reprezentovat. Kontroverze je manifestovaná skrze to, jak materiálově a osobnostně reprezentovat hodnoty, které většinová společnost zatím nepřijímá. Módní návrhář tyto reprezentační objekty odívá do konkrétních entit/lidí a módní molo tak funguje jako spekulativní model budoucnosti. Postupným prouděním těchto modelů do mainstreamu společnost tyto hodnoty nepřijímá, ale pouze je obléká. V přítomnosti je totiž každá hodnota sezónní. Bakalářská práce se zabývá současným módním systémem.
The fashion industry is conditioned by building a uniform singularity of an individual through relating to what a look symbolises conceptually and objectively. [Fashion] designers operate with a societal perception of equality, social justice or feminism as if they were products. The challenge for them is not the acceptance and creation of real values, but rather to sell what these values could represent if accepted within the society. Identification with the concept of self-acceptance while watching a catwalk narrative therefore means watching a material representation of a loud affection. This affection is then being accepted by purchasing products that could represent them. The controversy is manifested by the fact how values, which have not yet been embraced by the majority of society, are being represented materially and personally. Designers dress these objects of representation into specific entities and the catwalk represents a speculative model of the future. By a gradual flow of these looks into the mainstream, society does not accept the values but merely wears them. Therefore in the present, every value is seasonal. This bachelor thesis is trying to shed some light on the contemporary system of fashion.
Keywords:
attention economy; experience economy; fashion design; fashion industry; fashion system; fashion theory; self-design; symbolic representation; ekonomika pozornosti; módní design; módní průmysl; módní systém; self-design; symbolická reprezentace; teorie módy; zážitková ekonomika
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/195083