Original title:
Hodnocení stavu vozovek kombinací rázového zařízení FWD a georadaru: Certifikovaná metodika
Translated title:
Evaluation of pavement condition by combination of FWD device and ground penetrating radar
Authors:
Březina, Ilja ; Grošek, Jiří ; Janků, Michal ; Matula, Radek ; Stryk, Josef Document type: Methods ISBN: 978-80-88074-31-1
Year:
2019
Language:
cze Publisher:
Centrum dopravního výzkumu Abstract:
[cze][eng] V rámci provádění diagnostického průzkumu vozovek se čím dál častěji uplatňuje kombinace dvou nedestruktivních diagnostických zařízení – rázového zařízení FWD, které se používá pro účely hodnocení únosnosti vozovek, a georadaru, který se využívá ke zjišťování tlouštěk konstrukčních vrstev, k identifikaci nehomogenit, skrytých vad a poruch. Účelem metodiky je upřesnit postup pro provádění měření kombinací těchto dvou zařízení, v kontextu provádění diagnostického průzkumu vozovek pozemních komunikací. Upozorňuje na přínosy, které plynou ze zpracování dat naměřených oběma zařízeními a jejich využití při tvorbě homogenních sekcí, které slouží jako podklad pro plánování údržby, oprav a rekonstrukcí vozovek. Předkládaná metodika byla zpracována v rámci projektu TE01020168 – Centrum pro efektivní a udržitelnou dopravní infrastrukturu (CESTI), se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci programu Centra kompetence. Tato metodika je určena především pro zpracovatele diagnostického průzkumu vozovek.The combination of two non-destructive diagnostic devices – the Falling Weight Deflectometer (FWD) used to assess the bearing capacity of pavements and the Ground Penetrating Radar (GPR) used to determine the thickness of structural layers, to identify inhomogeneities, hidden defects and failures are increasingly being used in pavement diagnostics. The purpose of the methodology is to specify the procedure for performing measurements of combinations of these two devices, in the context of conducting a diagnostic survey of pavements. It draws attention to the benefits of processing data measured by both devices and their use in creating homogeneous sections, which serve as a basis for planning of maintenance, repair and reconstruction of roads. The presented methodology was prepared within project TE01020168 – Centre for Effective and Sustainable Transport Infrastructure (CESTI), with state support of the Czech Technology Agency within the Centre of Competence Program. This methodology is intended primarily for companies dealing with pavement diagnostic surveys
Keywords:
diagnostic survey; GPR; non-destructive diagnostic method; pavement; diagnostický průzkum; FWD; georadar; nedestruktivní diagnostické metody; vozovka Project no.: TE01020168 (CEP) Funding provider: Technologická agentura ČR Citation: STRYK, Josef, Ilja BŘEZINA, Radek MATULA, Jiří GROŠEK a Michal JANKŮ. Hodnocení stavu vozovek kombinací rázového zařízení FWD a georadaru: Certifikovaná metodika. 1. Brno: Centrum dopravního výzkumu, 2019. ISBN 978-80-88074-31-1.
Rights: This work is protected under the Copyright Act No. 121/2000 Coll.