Original title:
Percepce a využití fotografií pro marketingové účely na sociálních sítích
Authors:
Marečková, Lucie Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou percepce a využití fotografie jako nosiče informací související s vizuálními materiály užívanými pro marketingovou komunikaci na sociálních sítích. Za pomoci užití metod eye trackingového šetření, řízených rozhovorů a dotazníkového šetření byly identifikovány vlivy, jež na spotřebitele působí a ovlivňují jeho vnímání a preference. Pozornost byla věnována především působení barevné fotografie oproti černobílému obrázku, většího prostoru zobrazeného na snímku a naproti tomu detailu produktu, rozdílnému množství osob přítomných na fotografiích a odlišné hloubce ostrosti snímcích. Analýzou těchto faktorů bylo dosaženo cíle práce, jímž je navržení vhodných doporučení pro marketingovou komunikaci na sociálních sítích, při které je využito fotografií. Tato doporučení byla vynesena s akcentem na zkoumané odvětví energetických nápojů.This diploma thesis is focused on the perception and utilization of a photography connected with visual materials used for a marketing communication on social sites. Thanks to applying the researches of an eye tracking, in-depth interview and questionnaire survey were identified the factors that have an effect on a consumer and have influence on his perception and preferences. The attention was paid mainly to the effect of a coloured photography in comparison with a black and white picture, to the effect of a visualization of a bigger space on the photography in comparison with the detail view, to the effect of different number of people in the photography, and to a different depth of field in the photography. By the analysis of all these factors was achieved the main goal of this thesis that is the proposal of appropriate recommendations regarding the marketing communication on social sites when using photographs. These recommendations were suggested mainly for energy drinks sector.
Keywords:
A/B testovaní; eye tracking; fotografie; hloubkový rozhovor; marketingová komunikace; sociálni sítě