Original title:
Vliv nákupního prostředí v prodejnách second hand na rozhodování spotřebitele
Authors:
Krulová, Petra Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá identifikací významných faktorů nákupního prostředí, které ovlivňují spotřebitele při jeho rozhodování o nákupu. V teoretické části je rozebrána související literatura především týkající se maloobchodu, merchandisingu a nákupního prostředí. Pro získání dat byla provedena orientační analýza odvětví v České republice, mystery shopping ve vybraných prodejnách a bylo provedeno dotazníkové šetření doplněné kvalitativním šetřením ve formě řízených rozhovorů. Výsledky z analýzy získaných dat byly využity pro doporučení prodejcům second hand a pro společnost Bellitex s.r.o. byl vypracován konkrétní plán změn včetně kalkulace.The diploma thesis deals with the identification of the important factors of the shopping environment that influence the consumers during their purchase. In the theoretical part, literature in relation with the retail, merchandising and shop-ping environment is discussed. To obtain the data, an industry analysis in the Czech Republic and a mystery shopping in the selected second hand shops were executed. A quantitative survey was supplemented by a qualitative survey that was processed in a form of controlled interviews. The results from the acquired data were used as recommendations for the second hand shops owners and a concrete plan including changes in a calculation has been developed for Bellitex s.r.o.
Keywords:
chování spotřebitele; dotazníkové šetření; maloobchod; merchandising; mystery shopping; nákupní prostředí; second hand; řízené rozhovory