Original title:
Strategický management výrobního družstva
Authors:
Ambróšová, Helena Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Obsahem diplomové práce Strategický management výrobního družstva je podrobná analýza vnějšího a vnitřního prostředí výrobního družstva Kovona se sídlem v Brně, a návrh strategických opatření, která z těchto analýz vycházejí. V teoretické části je uveden obecný postup strategické analýzy s využitím zvolených metod. V praktické části jsou aplikovány vybrané metody na podmínky výrobního družstva. Na základě analýzy vnějšího prostředí jsou identifikovány příležitosti a hrozby, které jsou významné pro fungování výrobního družstva zaměstnávajícího zdravotně postižené osoby. Výsledkem analýzy vnitřního prostředí je identifikace silných a slabých stránek tohoto podniku. Faktory vnějšího a vnitřního prostředí jsou hodnoceny pomocí matic EFE a IFE. V další části jsou použity vybrané pomocné nástroje pro stanovení strategie: Vnitřně-vnější matice a SWOT matice. Na základě zjištěných výsledků je navržena strategie, která povede k posílení stávající pozice výrobního družstva na trhu, zlepšení konkurenceschopnosti intenzivnějším využitím propagačních nástrojů, reorganizací výrob a rozšířením distribučních cest.The main aim of the thesis Strategic management of a Production Co-operative is to provide a detailed analysis of the external and internal environment of the Kovona Production Co-operative based in Brno, and the strategic measures, which result from the mentioned analyses. The theoretical part indicates the general methods of strategic analysis with the employment of the chosen methods. In the practical part, the chosen methods were applied on the situation of the production co-operative. Based on the analysis of the external environment, opportunities and threats, which are beneficial or endangering for running the production co-operative which employs handicapped people, are identified. The result of the analysis of the internal environment is the identification of strengths and weaknesses of the production co-operative. The factors of the external and internal environment are evaluated by means of EFE and IFE matrixes. The next part uses chosen tools for the strategy determination: Internal-external matrix and SWOT matrix. Based on the achieved results, there were proposed several strategic alternatives. These strategies should lead to strengthening of the current position of the production co-operative on the market, improvement in its competitiveness by means of more intensive use of promotional tools, implementation of the reorganization of production and the expansion of distribution channels.
Keywords:
matice EFE; matice IE; matice IFE; PESTE analýza; situační analýza vnitřního prostředí; situační analýza vnějšího prostředí; strategický management; SWOT matice; výrobní družstvo