Original title:
Zkušenosti žáků středních odborných učilišť s kyberšikanou
Authors:
Karafiát, Josef Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve své bakalářské práci se zabývám problematikou kyberšikany a zkušenostmi žáků prvního až třetího ročníku středních odborných učilišť s ní. Hlavním záměrem mé práce bylo poukázat na zkušenosti žáků středních odborných učilišť s kyberšikanou a na její výskyt u této cílové skupiny. Práce se dělí na dvě části, a to na část teoretickou a část praktickou. Podstatou teoretické části je definování pojmu kyberšikana a vysvětlení důležitých faktů souvisejících s kyberšikanou. Tato část porovnává rozdíly tradiční šikany a kyberšikany, seznamuje s informačními a komunikačními technologiemi, prostřednictvím kterých ke kyberšikaně dochází, ja-kož i jejími charakteristickými znaky, formami a jejími důsledky. Cílem praktické části bylo zjistit, jaké jsou zkušenosti žáků s kyberšikanou, kolik dotazovaných žáků se již s kyberšikanou setkalo. Při sběru dat byla použita metoda dotazování. Byl použit dotazník vlastní konstrukce inspirovaný dříve provedenými výzkumy, navržený pro účely tohoto průzkumu.The topic of my bachelor degree thesis is cyberbullying and its occurrence in the first three grades of a secondary apprentice schools. The main objective of my thesis is to point to the awareness of secondary apprentice school students about cyberbullying and its occurrence in this target group. The thesis is divided in two parts, theoretical and practical. The subjectmatter of the theoretical part is to de fine the concept of cyberbullying and explain important cyberbullying related facts. This part compares the differences between traditional bullying and cyber-bullying, presents information and communication technologies used for cyberbul-lying, as well as its characteristic features, forms and consequences. The objective of the practical part was to find out the awareness level of the students in respect of cyberbullying, how many of the inquired students have encountered cyberbullying. I used the questionnaire method for the collection of data. I used questionnaire prepared by myself inspired previously made researches, specifically for the purpose of this survey.
Keywords:
agresor; kyberšikana; šikana