Název:
Globální rozvojové vzdělávání v českých školách
Autoři:
Svatková, Aneta Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Bakalářská práce se zabývá vzdělávacím procesem globálního rozvojového vzdělávání. Cílem práce je popsat zkušenosti lektorů s programy globálního rozvojového vzdělávání v neziskové organizaci ADRA. Teoretická část nabízí definici základních pojmů a charakterizuje základní principy a cíle globálního rozvojového vzdělávání. Dále definuje témata GRV a jejich začleňování do výuky na českých školách. Práce představuje hlavní aktéry v České republice, se zaměřením na neziskovou organizaci ADRA. Teoretickou část uzavírá kapitola hodnocení GRV v České republice ze strany České školní inspekce. V praktické části bakalářské práce je prostřednictvím analýzy rozhovorů s lektory Opravdového světa zjišťována motivace lektorů, dále přínosy a postavení ve třídě během lektorování. Analýza rozhovorů je zaměřena také na hodnocení celkové situace GRV v České republice z pohledu lektorů. V rámci hodnocení je kladen důraz na úskalí a problémy globálního rozvojového vzdělávání.This bachelors thesis examines the educational processes, global education. The aim of this paper is to convey the experiences of lecturers from the non-profit organization ADRA with programs targeting global education. The first theoretical chapter provides the definitions of the basic concepts and describes the main principles and goals of global education. Next, the main areas of study are examined, concentrating on the ways in which these are being incorporated into the curricula across Czech educational institutions. This thesis introduces the most prominent organisations and institutions in the Czech Republic, focusing on the non-profit organization ADRA. The theoretical part concludes with a chapter on the evaluation of global education in the CR by the Czech Inspectorate of Education. Through an analysis of data obtained from interviews with lecturers from Opravdový svět, the practical part examines the lecturers motivation as well as their contribution and position with the students over the course of the class. The analysis also serves to illuminate the lecturers perspective on the overall climate of global education in the CR. Throughout the evaluation, the possible pitfalls and difficulties are stressed and discussed.
Klíčová slova:
ADRA; globální rozvojové vzdělávání; hodnocení; lektoři; motivace; přínosy