Original title:
Vliv režimu práce zážehového motoru na jeho tepelnou bilanci
Authors:
Studený, Petr Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce je zpracována na téma Vliv režimu práce zážehového motoru na jeho tepelnou bilanci. Práce je rozdělena na dvě části. První se zaměřuje na charakteristiky spalovacích motorů a na jednotlivé komponenty automobilu se zážehovým motorem, které úzce souvisí s měřením tepelné bilance. Druhá část diplomové práce popisuje metodiku měření tepelné bilance na zážehovém motoru v motorové zkušebně Ústavu techniky a automobilové dopravy Mendelovy univerzity v Brně a zaměřuje se především na změnu složek jednotlivých tepelných toků v různých režimech zatížení a na jejich grafické znázornění.The diploma thesis presents a topic The Influence of the Mode of Work of a Petrol Engine on its Heat Balance. The thesis is divided into two parts. The first one is focused on the characteristics of combustion engines and on individual components of a spark-ignition engine, which are closely related to a measurement of the heat balance. Second part of the presented thesis describes methodology of the heat balance measurement on a spark-ignition engine at the motor testing institute of Department of Technology and Automobile Transport of Mendel University in Brno. It is primarily focused on change of the individual heat flow components during different loading modes and graphic representation of them.
Keywords:
chladicí soustava; motor; tepelná bilance; tepelný tok; výfuková soustava