Název:
Vliv používání nákladního automobilu v zemědělství na půdní prostředí
Autoři:
Novák, Milan Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem diplomové práce je zjištění vlivu používání nákladního automobilu v zemědělství na prostředí hlinitopísčité půdy. Byl porovnáván vliv na pedokompakci při použití různé mechanizace v provozních podmínkách. Za účelem práce byly použity soupravy traktoru s návěsem a agrotahače TATRA s návěsem. Těžištěm práce je polně-laboratorní pokus, na jehož základě byly vyhodnoceny vlivy přejezdů jednotlivých souprav na půdu. Pokus probíhal v roce 2015 na pozemku, který obhospodařuje Agrodružstvo Blížkovice. Během pokusu byly hodnoceny klíčové ukazatele utužení půdy. V rámci řešeršní části byla charakterizována půda jako taková, dále byla prostudo-vána problematika pedokompakce a různé dopravy v zemědělství. Experimentální část zahrnuje použitou metodiku a materiál práce spolu s výsledky měření a diskusi výsledků. Dopravní operace představují více než 50 % celkových objemů výkonů v zemědělství. Spolu s intenzifikací zemědělství a současným zvětšováním zemědělské techniky se začal prohlubovat problém nadměrného utužení půd. Pedokompakce nega-tivním způsobem ovlivňuje fyzikálně-chemické vlastnosti půdy a snižuje její úrodnost. Výrobci zemědělské techniky se snaží vyvíjet nové technologie mechanizace, která by minimalizovala utužení půdy. Z tohoto hlediska se jako vhodnější ukázala souprava traktoru s návěsem. Vhodným řešením se zdá být i používání speciálních systémů centrálního podhušťování a dohušťování pneumatik.The aim of the diploma thesis is to determine the influence of using a agri-tractor in agriculture and its impact on the environment of sandy loam soil. The influence on the pedocompact is compared when using different mechanization under operating conditi-ons. A tractor with semi-trailer and TATRA agri-tractor with semi-trailer were used for that purpose. The main point of the work is a field-laboratory experiment, on the basis of which the influence of transitions of individual ensembles on the soil is evaluated. The experi-ment was carried out in 2015 on the land farm cultivate by Agrodružstvo Blížkovice. Key indicators of soil compaction were appraised during the experiment. Within the literary research soil itself is characterized in general, as well as the issues of soil compaction and various types of transport in agriculture. The experimental part includes the methodology used, the material researched together with the measurement results and further discussion on the topic. Transport operations represent more than 50 % of the total agricultural output volu-me. Along with the intensification of agriculture and simultaneous magnification of ag-ricultural technology the problem of excessive soil compaction had begun to deepen. The soil compaction negatively affects the physical and chemical caharcteristics of soil and reduces its fertility. Agricultural equipment manufacturers have been trying to develop new mechani-zation technologies to minimize soil compaction. Considering soil compaction, the use of a tractor with semi-trailer has appeared as more suitable. Appropriate solution seems to be using special central tire inflation system or in contrast different ways of their underinflation.
Klíčová slova:
agrotahač TATRA; fyzikální vlastnosti půdy; pedokompakce; penetrometrický odpor půdy; struktura půdy; střední kontaktní tlak; tlak v pneumatikách