Original title:
Technicko ekonomické hodnocení vybrané traktorové soupravy na zpracování půdy v podmínkách AGRO Záblatí
Authors:
Hadraba, Tomáš Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce je rozdělena na dvě části. První teoretická část se zabývá současným stavem v konstrukci traktorů, zejména motoru, systémů pro snižování emisních škodlivin ve výfukových plynech, traktorových převodovek a elektrohydraulického systému. V druhé praktické části bylo realizováno a zpracováno měření ekonomických parametrů dané traktorové soupravy při orbě. Měřené parametry byly spotřeba nafty, otáčky motoru, hloubka zpracování půdy, šířka záběru, čas celkový a čas na otáčení. Z naměřených parametrů byla vypočítána operativní a efektivní spotřeba paliva a výkonnost soupravy. Tyto hodnoty byly zpracovány graficky a tabulkově. Měřením byly zjištěny parametry výkonnosti a spotřeby nafty u traktorové soupravy John Deere 8220 se sedmiradličným otočným pluhem KVERNELAND PN 100 při orbě. Měření probíhalo v ekonomické oblasti (1600 až 1800 ot/min) a v oblasti (1800 až 2100 ot/min) při plné dávce paliva.This master´s thesis is divided into two parts. The first one is a theoretical part and deals with the current situation in the tractor´s construction, particularly motor systems for reducing the emission of harmful substances in exhaust gases, tractor transmissions and electro-hydraulic system. In the second practical part the measuring of economic parameters of the tractor rigs during plowing was conducted and processed. The measured parameters were fuel consumption, engine speed, tillage depth, width, time and total time for rotation. Theme assured parameters which calculated the operational and efficient fuel consumption and the performance kit. These values were processed in graphical and tabular form. They were detected by measuring the parameters of the efficiency and diesel consumption during operation for the tractor rigs John Deere 8220 equipped with a rotary plow KVERNELAND PN 100 with seven tines. The measurement was in the economic engine speed (1600 to 1800 rpm) and (1800 to 2100 rpm) considering a full dose of fuel.
Keywords:
metodika měření; motor; převodovka; spotřeba paliva; traktory; výkonnost traktorové soupravy