Original title:
Potenciál rozvoje Fair trade v České republice
Authors:
Tlolková, Michaela Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tlolková, M., Potenciál rozvoje Fair trade v České republice. Diplomová práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2018. Diplomová práce je zaměřena na fair trade v České republice. První část se za-bývá hlavními myšlenkami a principem fungování férového obchodu a jeho organi-zacemi, se způsobem certifikací a podmínkami jejich udělení. Podrobněji zkoumá fungování v českém prostředí a přibližuje principy a způsob začlenění fair trade do společenské odpovědnosti, komunikační nástroje, oblasti působení a nákupní zvyk-losti spotřebitelů. Průzkum sestává ze zdrojů, jako jsou výroční zprávy a veřejné průzkumy a dále hloubkové rozhovory se zaměstnanci organizací spjatých s fair trade v ČR. Dále je provedeno srovnání se zahraničními subjekty a pomocí marke-tingových a manažerských metod (SWOT, EFE a IFE matice, Ansoffova matice, Triple Bottom Line) jsou navrženy možnosti dalšího rozvoje fair trade, hlavně výchova bu-doucích odpovědných spotřebitelů (kampaň Fairtradové školy) a navržena další do-poručení, například stanovování SMART cílů a zpracování podrobnějších výročních zpráv.Tlolková, M., Development potential of Fair Trade in Czech Republic. Diploma thesis. Brno: Mendel University, 2018. The diploma thesis is focused on fair trade in the Czech Republic. The first part deals with the main ideas and the principle of the functioning of fair trade and its organizations, the way of certification and the conditions for their granting. It exam-ines in more detail the functioning in the Czech environment and describes the prin-ciples and way of incorporating fair trade into social responsibility, communication tools, areas of activity and consumer habits. The survey consists of sources such as annual reports and public surveys and in-depth interviews with employees of fair trade organizations in the Czech Republic. In addition, a comparison is made with foreign entities and the possibilities of further development of fair trade, namely the education of future responsible consumers (Fairtrade Campaign), are proposed and by means of marketing and management methods (SWOT, EFE and IFE matrix, An-soff's matrix, Triple Bottom Line) further recommendations are given, such as set-ting SMART goals and processing more detailed annual reports.
Keywords:
CSR; fair trade; fairtrade; fairtrade Česko a Slovensko; fairtradová škola; komunikační nástroje; nezisková organizace; společenská odpovědnost; strategie