Original title:
Vliv youtuberů na chování spotřebitele v České republice
Authors:
Svoboda, Michal Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Svoboda, M. Vliv YouTuberů na chování spotřebitele v České republice. Diplomová práce. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2019. Diplomová práce se zabývá vlivem YouTuberů na chování spotřebitele ve věku od 15 do 45 let v České republice. Práce obsahuje přehled české YouTuberské scény, který poskytuje základní vstupní informace pro další části práce, včetně tematického zaměření českých YouTuberů. Primární výzkum je realizován na základě dotazníkového šetření, hloubkových a expertních rozhovorů. Práce identifikuje faktory, které mají největší vliv na spotřebitele při sledování videí YouTuberů, dále také konkrétní trhy a cílové skupiny spotřebitelů, pro které je propagace prostřednictvím YouTuberů vhodná. Data získaná z kvantitativního výzkumu jsou použita při shlukové analýze pro tvorbu jednotlivých segmentů. Výsledky z výzkumné části jsou využity při formulaci doporučení pro podnikatelské subjekty plánující marketingové využití YouTuberů a také pro tvorbu schématu spotřebního chování, které zohledňuje vliv YouTuberů na spotřebitele.Svoboda, M. The influence of YouTubers on consumer behaviour in the Czech Republic. Diploma thesis. Brno: Mendel University, 2019. The diploma thesis deals with the influence of YouTubers on behaviour of the 15–45 years old consumers in the Czech Republic. The thesis includes an overview of the Czech YouTuber´s scene, which provides basic input information for other parts of the thesis, including the thematic focus of Czech YouTubers. The primary research is based on questionnaire survey, in-depth interviews and expert interviews. The thesis identifies factors, which have the biggest influence on consumers during the watching YouTube videos, as well as concrete markets and target groups of consumers that are the best for promotion by YouTubers. Data from quantitative research are used in cluster analysis for creation consumers segments. The results of research are used for recommendation for the entrepreneurs, planning commercial cooperation with YouTubers, and for creating diagram of consumer behaviour, which includes the influence of YouTubers.
Keywords:
marketingový výzkum; sociální média; spotřebitelské chování; video marketing; YouTube; YouTubeři