Original title:
Ochota podniků platit za environmentální úspory
Authors:
Katrincová, Lucie Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Katrincová, L. Diplomová práce. Ochota podniků platit za environmentální úspory. Brno: Mendelova univerzita v Brně, 2019. Práce se zabývá zjišťováním ochoty platit (WTP) za environmentální úspory u podniků v ČR pomocí tzv. metody podmíněného hodnocení. Při zjišťování WTP se pracuje s hypotetickou situací, kde se environmentální úspory představují formou „ekologického“ stroje, který má nižší emise CO2. Významné regresory ovlivňující WTP jsou: věk a pohlaví respondenta, velikost podniku a proměnná vyjadřující, zda je podnik ochoten vynakládat prostředky na ochranu ŽP nad rámec zákonné povinnosti. Odhad ochoty platit za 1 tunu CO2 je přibližně 12 700 Kč. Hlavními mo-tivy k pro-environmentálnímu chování jsou: morální aspekt a pocit zodpovědnosti za stav životního prostředí, lepší image podniku, konkurenční výhoda a důsledek tlaku obchodních partnerů či zákazníků.Katrincová, L. Diploma thesis. Willingness to pay for environmental savings. Brno: Mendel University, 2019. This thesis deals with the determination of the willingness to pay (WTP) for envi-ronmental saving in enterprises in the Czech Republic, using the so-called Contin-gent valuation method. Determination of WTP works with a hypothetical situation where there are environmental savings presented in the form of “ecological” ma-chine, which has lower CO2 emissions. Significant regressors affecting WTP are: the age and gender of the respondent, the size of the enterprise, and the variable that expresses whether an enterprise is willing to pay to protect the environment beyond the statutory duty. An estimate of the willingness to pay for 1 tonne of CO2 is about 12 700 CZK. The main motives for pro-environmental behavior are: the moral aspect and the sense of responsibility for the state of the environment, a better image of the enterprise, the competitive advantage and the consequence of pressure from business partners or customers.
Keywords:
CO2; environmentální investice podniku; environmentální úspory; metoda podmíněného hodnocení; ochota platit