Original title:
Záškolák na střední odborné škole
Authors:
Pišná, Hana Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá záškoláctvím na střední odborné škole. Cílem teoretické části je vymezit základní pojmy související s danou problematikou a rovněž uvést klasifikaci záškoláctví, popsat příčiny, legislativní dokumenty, důsledky a způsoby řešení. Teoretická část bude zakončena možnými opatřeními vedoucí ke snížení výskytu záškoláctví. Použitou metodou pro zpracování teoretické části je studium odborných literárních zdrojů, analýza a syntéza. Cílem praktické části je zmapovat podněty vedoucí k záškoláctví, popsat průběh a zachytit jeho případné důsledky. Průzkumné šetření bude vycházet z kvalitativního přístupu. Výzkumným nástrojem je polostrukturovaný rozhovor. Informanty budou žáci středních odborných škol, u nichž bylo prokázáno zjevné záškoláctví. Analýza získaných dat bude provedena prostřednictvím otevřeného kódování. Závěrem bakalářské práce bude uvedeno několik teoretických poznatků vyplývajících z odpovědí informantů a následné doporučení pro pedagogickou praxi.The bachelor thesis deals with truancy at secondary vocational school. The aim of the theoretical part is to define the basic concepts related to the issue and also classify truancy, describe the causes, legislative documents, consequences and ways of solving. The theoretical part will conclude with possible measures leading to the reduction of truancy. The method used for processing the theoretical part is the study of specialized literary sources, analysis and synthesis. The aim of the practical part is to map the overtures leading of truancy, describe the course and capture its possible consequences. The survey will be based on a qualitative approach. The research tool is a semistructured interview. In-formants will be pupils of secondary vocational schools who have been proven to have truancy. The analysis of the acquired data will be done through open coding. At the end of the thesis there will be mentioned several theoretical findings resulting from the informant’s answers and subsequent recommendations for pedagogical practice.
Keywords:
důsledky záškoláctví; klima třídy; klima školy; legislativa; motivace; prevence; příčiny záškoláctví; rodina; vrstevnická skupina; záškoláctví