Original title:
Úpolová cvičení v hodinách tělesné výchovy na vybrané střední odborné škole
Authors:
Boušková, Denisa Document type: Bachelor's theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem teoretické části bakalářské práce je vymezení základních pojmů úpoly, průpravné úpoly, sportovní úpoly, sebeobrana, úpolová gymnastika a pádová technika. V práci jsou vysvětleny souvislosti a rozdíly mezi jednotlivými pojmy. Velice detailně je charakterizován pojem úpoly a jejich systematika, která je zásadní pro vyučování úpolů. V práci je pojednáno o otázce významu, vhodnosti a možnostech zařazení úpolových cvičení do výuky v rámci hodin tělesné výchovy, popis současné situace a je poukázáno na možnou spojitost mezi vyučováním úpolových cvičení a fyzickou i psychickou kondicí žáků a jejich zdravým sebevědomím. Využitými metodami pro zpracování teoretické části jsou studium odborných literárních zdrojů, jejich analýza, srovnání a následná syntéza. Hlavním cílem praktické části je zmapování zkušeností a názorů učitelů tělesné výchovy na střední odborné škole na úpoly a na to, jak úpoly mohou působit na psychický i fyzický rozvoj žáků, na jejich zdraví, zdravý životní styl a na to, co žákům může výuka úpolů přinést i v běžném životě. Dalším cílem je zjištění, z čeho učitelé tělesné výchovy čerpají informace a co si myslí o problémech a rizicích výuky úpolů. Použit je kvalitativní metodologický přístup, nástrojem pro sběr dat je polostrukturovaný rozhovor.The aim of the theoretical part of the thesis is to define the basic terms such as combatives exercises, preparatory combatives exercises, sports combatives exercises, self-defense, combatives exercise gymnastics and falling techniques. The thesis explains the similarities and differences among these terms. The concept of combatives exercises and their system is characterized in detail, which is essential for combatives exercise teaching. The significance, suitability and possibility of implementing the combatives exercises into classes of physical training is also mentioned in this work. It also describes the current situation and points out the possible connection of combatives exercises with the mental conditions of students and their healthy senses of self-esteem. The methods used for processing the theoretical part are the study of specialized literary sources, their analyses, their comparison and subsequent synthesis. The main goal of the practical part is to map the experiences and opinions of physical education teachers at high school on combatives exercises for the reason that these exercises can affect the mental and physical development of students, their health, their lifestyles and even what the students may gain from these exer-cises in their lives. Another goal was to learn what physical education teachers draw from combatives exercises, and what they think about the problems and risks of teaching combatives exercises. A qualitative methodological approach and semi-structured interviews were the tools used for data collection.
Keywords:
cvičení; pádová technika; sebeobrana; sebevědomí; tělesná výchova; úpoly