Original title:
Konstrukce pohonu všech kol osobních automobilů
Authors:
Vančatová, Šárka Document type: Master’s theses
Year:
2018
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá konstrukcí pohonu všech kol u osobních automobilů. Nejprve popisuje výpočet jízdních mezí vozidla jako je maximální stoupavost a maximální zrychlení při rozjezdu. Pro stanovení výpočtu jízdních mezí diplomová práce uvádí také pohybové rovnice vozidla, vzdušné účinky, radiální reakce a obvodové síly. V další části již popisuje konstrukční díly pohonu všech kol a to rozvodovku a rozdělovací převodovku. Poslední teoretická část se věnuje koncepci pohonu 4x4, která se dělí na permanentní pohon, samočinně připojitelný a manuálně přiřaditelný pohon. V rámci permanentního pohonu je popsána viskózní spojka a diferenciál Torsen, u samočinně připojitelného mezinápravová rozvodovka Viscomatic, mezinápravová spojka Haldex a elektronicky řízená lamelová spojka a u manuálně přiřaditelného závěr diferenciálu. V závěru teorie se práce také dotýká hybridního pohonu jako koncepce 4x4. Praktická část se věnuje měření vozidla Škoda Superb na vozidlovém dynamometru Mendelovy univerzity v Brně. Uvádí naměřená data z kalibračního testu k určení pasivních ztrát pro zkoušky brzd. Tyto data jsou následně zpracována a zhodnocena. Hodnocen byl především vliv změny zatížení na velikost pasivního odporu. Dále uvádí data z výkonové zkoušky a rozdělení hnacích sil na přední a zadní nápravu při třech variantách zatížení. V závěru praktická část porovnává naměřená data vozu Škoda Superb s daty Mitsubishi Lancer Evo.Diploma thesis deals with design of all-wheel drive used in cars. First of all it describes calculation of driving boundaries such as highest elevation and maximal acceleration. Equations of motion, air effects, radial reactions, and peripheral forces are used in calculations of the boundaries. The next part describes components of all wheels, transfer case, and transmission gearbox. The last part of the theory deals with four wheel drive. This subchapter is divided to three smaller parts: permanent drive, self-connectable drive, and manually connectable drive. In the first subchapter of permanent drive is described fluid coupling and Torsen's differential. In the second subchapter of self-connectable drive is description of Viscomatic and Haldex transfer cases located between the axles. The last subchapter deals with electronically controlled lamellar clutch. The end of this chapter also briefly describes hybrid drive as a conception of four wheel drive. The practical part of this thesis deals with measurements done with Škoda Superb on the chassis dynamometer which belongs to Mendel's university in Brno. There are also measured data from calibration text, those data are used to determine a passive losses which are necessary for the testing of brakes. Those data are also processed and evaluated. The change of passive losses according to the load is also evaluated. The data from power test, and distribution of power on the front and rear axle are also evaluated. The measurements were done with three different loads. At the end of the thesis are compared measured data from the similar measurement done on Mitsubishi Lancer Evo.
Keywords:
diferenciál; náprava; pasivní ztráty; pohon všech kol