Original title:
Vnímání rostlin v krajinářské architektuře
Authors:
Řiháčková, Lucie Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá tématem vnímání rostlin z pohledu krajinářské architektury. Vychází především z dosavadních poznatků oborů psychologie, filozofie umění a přírodní estetiky, které vztahuje k práci architekta, možnostem uplatnění těchto poznatků v praxi, a poskytuje mu tak zároveň argumentační základnu a významnou podporu v prezentaci a vlastním profesním směřování. Současná technologická doba přímo volá po potřebě vytváření, sdělení a představení nejrůznějších architektonických počinů v co nejširších souvislostech. K tomu je také zapotřebí neustále a s citem rozvíjet náš vztah k přírodě, který se však nezakládá jen na jeho estetickém postoji, ačkoliv bývá často vnímán jako nejdůležitější. Práce je tak i jakýmsi zamyšlením nad možnostmi, rozdílnostmi a kvalitami vnímání životního prostoru. V literární části je náhledem z několika různých odvětví výzkumu představen fenomén procesu lidského vnímání, působení prvků nejdůležitějšího lidského jazyka – jazyka vizuálního – jako kompozičních prvků využívaných v mnoha uměleckých disciplínách, dále téma psychologického působení barev na člověka; nastíněn je vztah vnímání a umění v jejich různorodých podobách se zaměřením na obor architektury. Druhá velká kapitola literární části je zaměřena na téma estetického vnímání a jeho podstatnou a nezastupitelnou roli v životě člověka. Nahlédnuto je také do oblasti evoluční psychologie, kde jsou hledány kořeny vztahu člověka k přírodě a jeho estetickým preferencím typů krajin. Zbylá část literární rešerše se zabývá krajinářskou architekturou jako širokospektrálním oborem využívajícím poznatky z mnoha dalších disciplín a krátce představuje hlavní nástroje a možnosti jeho tvorby. Krátká kapitola je věnována také exkurzu do minulosti zahradní tvorby, kde je na typických zahradních objektech hledáno pozadí jejich vzniku a výsledné podoby. Praktická – návrhová část prezentovaná formou studie navrhuje novou podobu a využití jevišovického zámeckého zahradnictví tak, aby mohlo být otevřeno veřejnosti a nabídnout jí rozličné formy aktivit i odpočinku, ale zároveň násilně neměnit původní primární záměr, se kterým bylo zahradnictví vlastně vybudováno.Diploma theses deals with the subject of perception in landscape architecture. Based primarily on existing knowledge of disciplines such as psychology, philosophy of art and natural aestethics, it is related to the work of landscape architect, and possibilities of practise applying. At the same time, it gives a help and improves his argumental base when presenting some projects. There is such a deep need in present days full of technologies to create, communicate and present the variety of architectural designs as entirely and complexly as possible. That is why it is so much important to develop our relation to nature constantly and sensitively, as this does not include the aesthetical aspect only, though it is perceived as the most important one often. The diploma is thus also like a reflection and food for thought about possibilities, differences and qualities of life-space perception. In the literary part of diploma there is a phenomenon of human perceptional process introduced with views from several disciplines. Then there is described – as the main human language of visual communication - an influence of some compositional elements in architecture that are used by couple of art fields, the theme of psychological effects of colours on humans and also, focusing on architectural field, a relation of perception and art in its variety is outlined. The grand second chapter in the literary part is aesthetical peception-oriented with some arguments for essential and irreplaceable role of aesthetics in our lives. There is a short look into evolutionary psychology taken, where some roots of the human-nature relation and landscape aesthetical preferences can be found. The left part of literary research addreses to a multi-spectrum field of landscape architecture using knowledge from other disciplines. This also presents some main tools and possibilities used by landscape architects. A short chapter is devoted to a historical research of garden-art objects with specifics of their origin and design in confrontation with time. The practical – design part of diploma is presented as an landscape architectural study that designs a new form and use of castle horticultural object in the town of Jevišovice. The study makes the horticultural object open to the public and tries to offer diversity of both activities and rest places. Together with these it tries to not strictly change the primar and traditional use of previous purpose of the object.
Keywords:
kompozice; krajinářská architektura