Název:
Návrh naučné stezky v Zakřanech
Autoři:
Kopáčková, Lucie Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá návrhem projektu naučné stezky v obci Zakřany. Teoretická část práce je nejprve zaměřena na problematiku naučných stezek, zejména z hlediska jejich tvorby. Pozornost je tedy věnována zásadám tvorby, legislativě či zdrojům financování. Rovněž je poukázáno na určitá úskalí, která jsou s jejich tvorbou spojena a nastíněny možnosti jejich využití, zejména z hlediska základních škol. Další část literárního přehledu se věnuje problematice lesů. Po uvedení definic a významu jsou představeny jejich celospolečenské funkce. V praktické části byla navržena naučná stezka Život v lese formou projektu. Zpracována byla fáze předprojektová a následně navrženo řešení projektu. V rámci předprojektové fáze byla popsána současná situace, provedena SWOT analýza projektu, stanoven cíl, cílová skupina, provedena Stakeholder analýza apod. Předmětem návrhu řešení projektu bylo mimo jiné vytvoření WBS s popisem dvou nejdůležitějších pracovních balíků týkající se návrhu trasy a návrhu obsahu informačních panelů naučné stezky. Dále pak bylo provedeno časové plánování a představeny možné zdroje financování včetně předběžného rozpočtu. Předmětem návrhu řešení bylo také řízení lidí, rizik a definování udržitelnosti projektu. Za účelem zjištění zájmu o případnou realizaci naučné stezky byli osloveni vybraní členové zastupitelstva obce.The thesis deals with proposal of the nature trail project in Zakřany. The theoretical part of the thesis is firstly focused on the issue of Educational trails, especially from the point of view of their creation. Attention is therefore paid to the principles of creation, legislation or sources of funding. It also draws attention to certain pitfalls associated with their creation and outlines the possibilities of their use, especially in terms of primary schools. Another part of the literature review deals with the issue of forests. After defining and giving meaning, their social functions are presented. In the practical part, the life trail in the forest was designed as a project. The pre-project phase was elaborated and then the project solution was proposed. In the framework of the pre-project phase, the current situation was described, the SWOT analysis of the project, the target set, the target group, the Stakeholder analysis, etc. were elaborated. The subject of the project proposal was, among other things, the creation of WBS with a description of the two most important work packages related to the route design and the content design of the educational trail information panels. Furthermore, time scheduling was performed and the possible sources of funding, including the preliminary budget. The subject of the proposal was also the management of people, risks and the definition of project sustainability. Selected members of the municipal council were approached in order to find out about the possible implementation of the educational trail.
Klíčová slova:
environmentální vzdělávání; funkce lesa; naučná stezka; projekt; Zakřany