Original title:
Plagiarism in the opinions of FRDIS students
Authors:
Herbočková, Lucie Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] In the last decade, plagiarism is a frequent form of misconduct in the academic environment in the Czech Republic. The aim of this study was to analyze the attitudes toward, perceptions of, and understanding of plagiarism among students of the Faculty of Regional Development and International Studies, Mendel University in Brno. The questionnaire was administered between May and July 2018 to 249 students enrolled in the Summer Semester 2017/2018 at the FRDIS, including students of Bachelor and Master Study programs. The findings indicated that citation literacy and awareness of plagiarism have been briefly discussed in the faculty’s curriculum. The knowledge and understanding of plagiarism among respondents were quite high; however, many students are still intentionally plagiarizing. One of the main problems is the lack of citation ethics education every study year, which brings a high level of uncertainty in students’ minds. The respondents lacked comprehensive information about and solutions for the issues of citation ethics and plagiarism. There is a need to introduce a plagiarism policy and its consequences as well as shedding more light on citation ethics in general. Moreover, it is crucial to create materials, including lectures, courses, and online manuals to help students feel more confident while referring to citation sources.Problém plagiátorství je znám již od nepaměti, avšak s nástupem moderních technologií se toto nečestné jednání v českém akademickém prostředí zvětšuje. Cílem diplomové práce je analyzovat a popsat názory, postoje a vnímání plagiátorství studentů Fakulty regionálního rozvoje a mezinárodních studií na Mendelově univerzitě v Brně. Pro výzkum byl vybrán polo-strukturovaný dotazník, který byl sesbírán v období května až července 2018. Reprezentativní vzorek obsahoval 249 studentů zapsaných v letním semestru 2017/2018. Výsledky výzkumu ukazují, že studenti FRRMS jsou seznámeni s teoretickým rámcem pojmu plagiátorství a chápou jej jako nečestný čin, avšak na ilustraci reálných příkladů nebyli schopni jasně identifikovat správně možnosti. Z výzkumu tedy vyplývá, že určitá část studentů podvádí záměrně, ale mnohem větší procento studentů porušuje pravidla díky své neznalosti širších souvislostí daného tématu. Na základě výzkumu doporučuji fakultě zvýšit povědomí o anti-plagiátorské politice, její důsledky a citační etice samotné. Dále zavést systém komplexních materiálů, včetně přednášek, kurzů a online manuálu, které by studentovi byly vždy při ruce při psaní výzkumné práce.
Keywords:
akademická integrita; akademická nepoctivost; dotazník; FRRMS; Mendelova univerzita v Brně; plagiátorství; vysokoškolské vzdělání