Original title:
Sentiment individuálnych investorov a verejne obchodované korporácie s vysokou tržnou kapitalizáciou
Authors:
Bukovina, Jaroslav Document type: Doctoral theses
Year:
2017
Language:
slo Abstract:
[cze][eng] Disertační práce zkoumá vztah mezi sentimentem individuálních investorů a veřejně obchodovanými korporacemi s vysokou tržní kapitalizací. Sentiment na úrovni individuálních investorů je v práci aproximován sociální sítí Facebook. Web, respektive sociální média jsou hlavním zdrojem informací pro investiční rozhodování se individuálních investorů. Díky technologickému pokroku se dnes zvyšuje počet individuálních investorů. Současně, na základě teorie behaviorálních financí jsou individuální investoři definováni jako méně racionální ekonomické subjekty, které mohou být ovlivněny méně racionálními faktory (názorem, náladou společnosti), které nejsou podstatné pro fundamenty firem. Dopad sentimentu se zkoumá na úrovni objemu obchodů (likvidita) a cen akcií. Výsledky poukazují na negativní vztah mezi růstem aktivity na sociálních sítích a objemem obchodů respektive cenami akcií. Dosažený vliv je možné považovat za kauzální na základě charakteru dat a existence víkendového efektu.This thesis studies the relation between the sentiment of individual investors and large-cap publicly traded corporations. The sentiment of individual investors is proxied by social media Facebook. In terms of investment decision making, the web or social media are main sources of information for individual investors. Due to technological development, the number of individual investors is growing. According to the behavioral finance theory, individual investors are considered as less rational agents that react to less rational information (emotions, social mood or opinion) irrelevant to fundamentals of securities. The impact of sentiment is studied at the level of volume of trade (liquidity) and stock prices. The results show a negative link between growing social media activity and volume of trade/stock prices. Delivered results can be considered as causal due to nature of employed data and presence of a weekend effect.
Keywords:
individuální investoři; sentiment; sociální média