Original title:
Metody a možnosti neskalárního a adaptivního testování ve výukových systémech
Authors:
Dlabolová, Dita Document type: Doctoral theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá návrhem adaptivního způsobu testování ve výukových systémech, navržený adaptivní test simuluje ústní zkoušení učitelem. Testované znalosti jsou uložené ve dvou nově vytvořených strukturách - studijní mapě a mapě propozic, které také řídí průběh testu. Cílem testu je vytvořit spojitý graf zobrazující znalosti zkoušeného, který zároveň představuje neskalární výsledek. V rámci práce byly vytvořeny doporučené postupy pro tvorbu zmíněných datových struktur a dále návrh softwarového řešení pro komplexní podporu navrženého adaptivní testování a návrh na jeho zapojení do existujících LMS. Navržené řešení je zhodnocené z hlediska ekonomického přínosu v případě jeho využití na PEF MENDELU. Adaptivní testování je možné využít pro různé úrovně vzdělávání, např. firemní vzdělávání, jak je ukázáno na praktické aplikaci. Hlavní přínos práce je v její komplexnosti řešení dané problematiky - v práci jsou řešeny všechny aspekty adaptivního testování, od přípravy studijních materiálů až po zpětnou vazbu po ukončení testu.The thesis deals with a design of adaptive testing in educational systems, the aim of the designed adaptive test is to simulate an oral examination by a teacher. Tes-ted knowledge are represented in two new structures - study map and proposition map that also drive the test. The goal of the test is to create a connected graph depicting knowledge of the examinee that represents its non-scalar result. Methodology for creation the maps, design of a complex software solution and proposal for incorporation of the adaptive testing to existing LMS were created. The economic benefits of the solution are discussed in case of its utilisation at FBE MENDELU. The adaptive testing can be used on different levels of education, e.g. corporate education as is shown on a practical application. The main contribution of the thesis is complexity of the solution - the thesis deals all aspects of adaptive testing starting with creation of educational materials up final feedback after the test.
Keywords:
adaptivní testování; LMS; mapa propozic; reprezentace znalostí; studijní mapa