Název:
Edukativní zahrady
Autoři:
Hubková, Barbora Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2017
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje problematice tvorby edukativních zahrad při dětských vzdělávacích institucích. Autorka se hlouběji zaměřuje na tématiku školních zahrad při základních školách. Zkoumá jejich vývoj v historii až po současné tendence, studuje legislativní rámec a hledá možnosti implementace rámcového vzdělávacího programu pro základní školy do školní zahrady skrze edukativní prvky. Významnou součástí je analýza přístupu alternativního a konvenčního školství ke školní zahradě na základě podrobných analýz vybraných referenčních příkladů z České republiky i zahraničí. Autorka se zaměřuje především na proces návrhu, realizace a údržby zahrady, její současné využití pro edukativní účely a prvky, které se v ní nacházejí. Získané informace konfrontuje autorka s dostupnou literaturou a poznatky v této oblasti a v závěru práce definuje teoretická východiska pro tvorbu školních zahrad pro základní školy. Ta jsou následně aplikována na architektonické studii vybraného modelového území alternativní základní školy ScioŠkola v Brně.The diploma thesis deals with the creation of educative gardens in educational institutions. Speficially, the author focuses on school gardens at elementary schools. She examines their historical development, current trends and the legislative framework, and explores the possibilities of implementing Framework Educational Programme for elementary education in school gardens through educative elements. An important part of the work is the analysis of the alternative as well as the conventional educational approaches to school gardens based on a detailed analysis of selected institutions in the Czech Republic and abroad. The author focuses mainly on the process of design, realization and maintenance of such gardens, their current use for educational purposes, and the elements that form part of these gardens. The author confronts the obtained information with available literature and knowledge in this field. She concludes her thesis by defining theoretical starting points for creation of school gardens at elementary schools. These are subsequently applied to an architectural study of a selected model area of the alternative elementary school ScioŠkola in Brno.
Klíčová slova:
edukativní zahrady; přírodní učebna; venkovní učebna; venkovní výuka; školní zahrada