Original title:
Analýza vlivu výrobních procesů na deformace kolejnic
Translated title:
Analysis of the Production Processes Influence on Rail Deformations
Authors:
Skalník, Vít ; Podaný, Kamil (referee) ; Vaněk, Mojmír (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Cílem této práce je posouzení možností využití nástrojů numerických simulací při procesu laserového svařování vodicí kolejnice automobilového sedadla. V diplomové práci byl proveden popis součástí a problému, který spočívá v deformaci drážky vodicí kolejnice. Byl proveden popis výrobních operací, kterými součásti prochází. Zhodnocena byla pozitiva vybraných metod svařování a odůvodněna volba těch, kterých je při výrobě užíváno. Proveden byl popis problematiky laserového svařování, deformací a využití nástrojů simulace. Byl vyhodnocen vliv jednotlivých výrobních operací z hlediska velikosti a charakteru deformací. Využitím nástrojů simulace Visual – Mesh, Visual – Weld a Visual – Assembly, které jsou produkty francouzské společnosti ESI Group, bylo dosaženo stejného stavu simulovaného a reálného procesu. Následně mohlo být přistoupeno k návrhu na eliminaci deformací a jeho ověření pomocí nástroje simulace. Navrženo bylo využití distančního klínu, který působí na nejvíce zdeformovaná místa drážky. Jeho aplikací byly výsledné deformace eliminovány či výrazně sníženy. V poslední části práce bylo vypracováno technicko – ekonomické zhodnocení s přihlédnutím k současné celosvětové krizi a významné roli automobilového průmyslu.
The aim of this work is to assess the possibilities of using numerical simulation tools in the process of laser welding of the guide rail of a car seat. In the diploma thesis, a description of the components and the problem, which consists in the deformation of the groove of the guide rail, was made. A description was made of the manufacturing operations that the components go through. The positives of selected welding methods were evaluated and the choice of those used in production was justified. A description of the issues of laser welding, deformation and the use of simulation tools was made. The influence of individual production operations was evaluated in terms of the size and nature of deformations. Using the Visual – Mesh, Visual – Weld and Visual – Assembly simulation tools, which are products of the French company ESI Group, the same state of the simulated and real process was achieved. Subsequently, a proposal for the elimination of deformations and its verification using a simulation tool could be approached. The use of a spacer wedge, which acts on the most deformed places of the groove, was proposed. By its application, the resulting deformations were eliminated or significantly reduced. In the last part of the work, a technical and economic evaluation was made, taking into account the current global crisis and the important role of the automotive industry.
Keywords:
car seat; deformation; numerical simulation; rail; Visual – Assembly; automobilové sedadlo; deformace; numerická simulace; Visual – Assembly; vodicí kolejnice
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/192305