Original title:
Návrh výroby náboje kola
Translated title:
Design of wheel hub production
Authors:
Šidlák, Filip ; Jopek, Miroslav (referee) ; Podaný, Kamil (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
Práce se zabývá návrhem výroby náboje kola pro automobilový průmysl z oceli C45. Po zhodnocení vhodných technologií bylo zvoleno zápustkové kování na mechanickém lise. Na základě rozboru technologičnosti byl upraven tvar součásti a stanoveny všechny potřebné přídavky a mezní úchylky rozměrů výkovku. Z vypočtené tvářecí síly byl pro kovací operace zvolen klikový lis LZK 3150B od společnosti Šmeral Brno, a. s., o nominální tvářecí síle 31,5 MN. Výroba je rozdělena do dvou operací, předkování a následné dokování. Konstrukce zápustek vycházejí z normy ČSN 22 8306 a jsou vyrobeny z nástrojové oceli 19 552 s následným tepelným zpracováním. Pro snadnější vyjmutí výkovku je součástí zápustek horní a spodní vyhazovač.
The thesis deals with the design the technology production of wheel hub for the automotive industry made of C45 steel. After the evaluation of suitable technologies, a die forging on a mechanical press was selected. On the basis of technology analysis, the component shape was modified, all allowances and dimensional tolerances were set. According to calculated forming force, the crank press LZK 3150B with nominal force 31, 5 MN from the manufacturer Šmeral Brno, a. s., was chosen. Manufacturing is divided into two operations, pre-forging and after that final forging. Design of dies is based on the ČSN 22 8306 standard and they are made of tool steel of grade 19 552 with the subsequent heat treatment. The dies have upper and lower ejector for easier removal of the forged piece.
Keywords:
crank press LZK; die; die forging; forged piece; Hot forming; klikový lis LZK; Tváření za tepla; výkovek; zápustka; zápustkové kování
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/191615