Original title:
Osadníci z Katanu
Translated title:
Settlers of Catan
Authors:
Novák, Daniel ; Hric, Jan (advisor) ; Pilát, Martin (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V této práci se zabýváme implementací stolní hry Osadníci z Katanu a umělé inteligence hrající tuto hru. Umělá inteligence je založena na kombinaci expecti- maxu a zpětnovazebního učení. S využitím zpětnovazebního učení se nám podařilo vyvinout agenta, který zvládá rozumně hrát. Strategii naučenou zpětnovazebním učením jsme úspěšně vylepšili využitím expectimaxu. Výsledný agent je schopný vyhrát proti průměrnému lidskému hráči.In this thesis, we work on implementation of the board game Settlers of Ca- tan and artifitial intelligence playing this game. The artificial intelligence is based on a combination of expectimax and reinforcement learning. Using reinforcement learning, we have been able to develop an agent who can play reasonably. We ma- naged to improve the policy learned by reinforcement learning using expectimax. The resulting agent is able to win aganist average human player.
Keywords:
artifitial intelligence; expectimax; game; reinforcement learning; expectimax; hra; umělá inteligence; zpětnovazební učení
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/119379