Original title:
Gamifikace v psychologickém výzkumu
Translated title:
Gamification in Psychological Research
Authors:
Dvořák, Jáchym ; Lukavský, Jiří (advisor) ; Kaplan, Cyril (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce přehledně shrnuje dosavadní vědeckou literaturu zabývající se gamifikací; definuje tento fenomén, popisuje základní principy jeho fungování a propojuje jej s psychologickými teoriemi motivace. Zároveň se zabývá efektivitou gamifikace a popisuje jak behaviorální, tak psychologické proměnné, které gamifikace může ovlivňovat. Práce také přináší stručný přehled doporučení pro implementaci gamifikačních elementů do praxe a zkoumá využití gamifikace v psychologickém výzkumu. Dále plynuje navazuje návrhem výzkumného projektu, který má za cíl zmapovat míru návratnosti probandů v psychologickém výzkumu a možný vliv gamifikace na tuto proměnnou. V neposlední řadě shrnuje tato práce dosavadní kritiku tohoto konceptu.This thesis summarizes latest scientific literature on gamification; it defines this phenomenon, describes its basic principles and links it with contemporary psychological theories of motivation. Simultaneously, it is concerned with the effectiveness of gamification and describes behavioral as well as psychological variables which may be influenced by it. Furthermore, this thesis brings a summary of recommendations for the implementation of gamification in practice and describes its use in psychological research. It further fluently translates into a project proposal, which aims to investigate attrition in psychological research and the possible effect of gamification on this variable. Lastly, it includes criticisms of this phenomenon.
Keywords:
Gamification|gamification elements|self-determination theory|psychological research|attrition; Gamifikace|gamifikační elementy|sebedeterminační teorie|psychologický výzkum|míra návratnosti
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/119180