Original title:
Vysokoškolské vzdělávání cizinců v České republice
Translated title:
University education of foreigners in the Czech Republic
Authors:
Panfilova, Kaselina ; Rychtaříková, Jitka (advisor) ; Kučera, Tomáš (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] 1 Vysokoškolské vzdělávání cizinců v České republice Abstrakt Cílem této práce je popsat vývoj, trendy a struktury cizinců ve vysokoškolském vzdělávání a zároveň nalézt rozdíly nebo společné znaky mezi studenty s českým státním občanstvím a jiným než českým. Do teoretického pohledu na studium cizinců v České republice byla zahrnuta teorie třetího demografického přechodu. Hlavním zdrojem dat je matrika studentů (SIMS), ze které byly čerpány anonymizované individuální údaje za absolventy vysokých škol v období 2001 až 2017. Práce se zaměřuje na deskriptivní a regresní analýzu čisté délky studia, kde nezávisle proměnné jsou: věk, pohlaví, studijní obor, forma studia, typ vysoké školy a státní příslušnost. Pozornost byla také věnována diferenciaci čisté délky studia a studijního programu podle pohlaví. Jedním ze závěrů práce je zjištění, že počet studentů s českým občanstvím v posledních několika letech klesá, zatímco opačná situace je u cizinců, kde každým rokem zájem o vysokoškolské studium v ČR roste. Avšak čistá délka studia u Čechů je kratší než u cizinců, s výjimkou Slováků, kteří ve většině studijních programů studují kratší dobu než Češi. Klíčová slova: cizinci, vysokoškolské vzdělání, třetí demografický přechod, čistá délka studia, Česká republika, regrese.1 University education of foreigners in the Czech Republic Abstract The thesis examines evolution, trends and structures of foreigners in tertiary education sector in the Czech Republic and at the same time aims at finding common aspects or differences between students with Czech citizenship and without it. In the theoretical part of examining university education for foreigners the concept of third demographic transition has been applied. The Associated Student Register Information (SIMS) has been used as the main data source. In this thesis, the analysis is based on individual anonymized data of graduates in the period between 2001 and 2017. The analysis focuses on net duration of study with such independent variables as gender, age, study field, form of study, type of university and citizenship. The analytical part also examines the relationship between gender and its possible dependence on citizenship, study field and on the net duration of study. One of the conclusions of this work is that the number of Czech students has been progressively decreasing in the last few years, while the number of foreign students in the Czech Republic is growing. Still, the net duration of study is shorter for Czech graduates than for foreigners, with an exception of Slovak students with a shorter net duration of study...
Keywords:
foreigners; net duration of study; regression; the Czech Republic; third demographic transition; university education; cizinci; regrese; třetí demografický přechod; vysokoškolské vzdělání; Česká republika; čistá délka studia
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/118356