Original title:
Význačné stylové rysy článků PR (Na příkladu prezentace značky Nespresso v online lifestylových časopisech)
Translated title:
Dominant stylistic features of PR articles (On the case of Nespresso brand presentation in life style magazines)
Authors:
Pištorová, Barbora ; Mrázková, Kamila (advisor) ; Mareš, Petr (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se věnuje význačným stylovým rysům dnes téměř fenomenálního jevu, článku PR, zkoumá jeho specifika především v prostředí online lifestylových médií, tedy prostředí, ve kterém se tento žánr velmi často vyskytuje. Na základě literatury z oboru stylistiky, mediálních studií i public relations je v teoretické části nejprve zkoumán článek PR, a dále v části praktické je analyzován vybraný materiál. Tímto materiálem byly zvoleny články PR tematizující značku Nespresso nebo její produkty, které byly uveřejněny ve zvoleném typu médií v průběhu roku 2018. Výsledkem práce je tedy klasifikace článku PR na poli stylistiky, jeho vztah k běžným publicistickým, nekomerčním textům, textům reklamním i k již existujícímu pojmu advertorial.The thesis deals with significant stylistic features of today's phenomenon - the so called PR article. The paper examines its specifics especially in the environment of online life-style media, i.e. the environment in which PR article frequently occurs. Based on the literature in the field of stylistics, media studies and public relations, the theoretical part first examines the PR article, and then the practical part analyzes selected material. The material is based on PR articles thematizing the Nespresso brand or its products, which were published in the selected type of media during 2018. The result of this thesis is the classification of a PR article in the field of stylistics, its relationship to common journalistic, non-commercial texts, advertising texts including already existing term "advertorial".
Keywords:
PR article|public relations|advertising|advertising texts|stylistics|advertorial; článek PR|public relations|reklama|reklamní texty|stylistika|advertorial
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/118170