Název:
Předpovědi spotřebitelského chování v eshopech
Překlad názvu:
Predicting purchasing intent on ecommerce websites
Autoři:
Vařeka, Marek ; Krištoufek, Ladislav (vedoucí práce) ; Baruník, Jozef (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2020
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This thesis analyzes behavior of customers on an e-commerce website in order to predict whether the customer is willing to buy something or is just window shopping. In addition the secondary model predicts, if the customer is going to leave the e-commerce website in next few clicks. To answer this questions different frameworks are tested. The base model used is the Logit model. The base model is compared with more sophisticated methods in machine learning - with neural networks. The best results were yielded by Recurrent neural network - the Long Short-Term Memory (LSTM). The results of the analysis confirm importance of the click stream data and calculated features that track user behavior on the e-commerce website, type of the page (product, category, information), product variance and category variance. The thesis emphasizes practical implications of this models. Two possible practical implementations are presented. The models are tested in novel ways to see how would they perform if implemented on the real e-commerce website.Tento článek analyzuje chování zákazníků na webových stránkách elektron- ického obchodu s cílem předpovědět, zda je zákazník ochoten si něco koupit nebo se jen dívá. Kromě toho sekundární model předpovídá, zda zákazník během několika málo kliknutí opustí web elektronického obchodu. Pro zod- povězení těchto otázek jsou testovány různé metody řešení. Použitý základní model je Logit. Základní model je porovnán se sofistikovanějšími metodami strojového učení - s neuronovými sítěmi. Nejlepší výsledky byly dosaženy po- mocí rekurentní neuronové sítě - Long Short-Term Memory (LSTM). Výsledky analýzy potvrzují důležitost údajů o tocích kliknutí a napočtených proměnných, které sledují chování uživatelů na webové stránce elektronického obchodu, typ stránky (produkt, kategorie, informace), variance produktu a varianci kate- gorie. Práce zdůrazňuje praktické využití těchto modelů. Jsou představeny dvě možné praktické implementace. Modely jsou testovány novými způsoby, aby se zjistilo, jak by fungovaly, kdyby byly implementovány na skutečné we- bové stránce elektronického obchodu.
Klíčová slova:
e-commerce; LSTM; opuštění webových stránek; záměr nákupu; e-commerce; LSTM; purchasing intent; website abandonment