Original title:
Projektová výuka v současném pojetí vyučování němčiny jako cizího jazyka
Translated title:
Project-based Learning in the Current Conception of Teaching German as a Foreign Language
Authors:
Hrůzová, Veronika ; Švermová, Dagmar (advisor) ; Bučková, Tamara (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá projektovou metodou v kontextu dalších soudobých metod. V teoretické části se tato práce zabývá tím, jak je německý jazyk popsán v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, a opírá se o teoretické poznatky projektové metody. Práce se dále orientuje na přípravu projektu, vlastní realizaci, prezentaci a jeho evaluaci. Hlavním cílem praktické části je vypracování návrhu projektu v německém jazyce, který je následně realizován na základní škole. Na základě vyhodnocení dotazníků také praktická část srovnává v několika aspektech názor žáků na běžnou a projektovou výuku a zaměřuje se rovněž na motivační aspekt, který projektová výuka přináší. Klíčová slova projekt, projektová výuka, výuková metoda, vyučování německého jazyka, spolupráce žáků, základní školaThis diploma thesis deals with trends in German language teaching, focusing on project-based learning. The theoretical part deals with the description of German language in the Framework Educational Programme for Basic Education and with theoretical background of project-based learning. The thesis then focuses on four main parts of a project: planning, realisation, presentation and evaluation. The main aim of the practical part is to prepare a draft of a project for a German language class, which is to be put into practice at elementary school. Based on two surveys filled in by the participants of the project, the practical part compares the opinions of pupils on the project-based learning compared to the traditional way of teaching. It also focuses on the motivational aspect which should be brought about by projects. Keywords Project, Project-based Learning, Teaching Method, German Language Teaching, Cooperation of the Pupils, Elementary School
Keywords:
Cooperation of the Pupils; Elementary School; German Language Teaching; Project; Project-based Teaching; Teaching Method; projekt; projektová výuka; spolupráce žáků; vyučování německého jazyka; výuková metoda; základní škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/117566