Original title:
Vliv reklamy na obezitu dětí
Translated title:
The infuence of commercial ads on childhood obesity
Authors:
Ondová, Adriána ; Divoká, Jana (advisor) ; Kytnarová, Jitka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Dětská obezita je jednou z nejzávažnějších výzev v oblasti veřejného zdraví 21. století. Tento problém je celosvětový a neustále ovlivňuje mnoho zemí s nízkými a středními příjmy. Prevalence se zvyšuje alarmující rychlostí. V roce 2016 se odhadlo, že více než 41 milionů dětí do pěti let trpí nadváhou. Teoretická část se v první kapitole zabývala vývojem stravování a kognitivním a emočním vývojem. V druhé kapitole jsme se věnovali principu fungování reklamy, podprahové manipulaci, typům reklam, etice a zákonům omezujícím reklamu zvláště u dětí. Poslední kapitola hovoří o etiopatogenezi dětské obezity, rizikách dětské obezity a věnovala se také léčbě a prevenci obezity. Praktická část probíhala ve formě standardizovaného strukturovaného rozhovoru. Soubor respondentů ve věku 8-12 let pocházel z Prahy a okolí, převážně ze základní školy na Chodovci a někteří byli osloveni přes sociální síť ve formě inzerátu. Děti od svých sedmi let dokáží kriticky posuzovat reklamu, a proto nás zajímaly jejich reakce a odpovědi ve výzkumu. Respondenti byli rozděleni na dvě výzkumné skupiny, na neobézní a obézní. Výzkum ukázal, že přítomnost animovaných/kreslených postaviček v televizní reklamě a na obale produktu má u obézních dětí značný vliv na výběr potravin. Co se týče barev, všechny děti jsou po zhlédnutí reklam...Childhood obesity is one of the most serious public health challenges of the 21st century. It is a global problem is increasing at an alarming rate and is still affecting many low and middle- income countries. In 2016, over 41 million under the age of five were overweight. The theoretical part in the first chapter deals with the development of eating, and also cognitive and emotional development. The thesis deals with the principle of advertising, subliminal manipulation, types of advertising, ethics and laws restricting advertising especially for children - in the second chapter. The last chapter observes the etiopathogenesis of childhood obesity, the risks of childhood obesity as well as its treatment and prevention. The form of the practical part is a standardized structured interview. The sample of respondents are children from Prague and its surroundings at the age of 8-12 years. This sample was gathered mostly from primary school in Chodovec but also via social network in the form of an advertisement. As children from the age of seven are able to critically assess advertising, it was interesting to see their reactions and responses in this research. The respondents were divided into two research groups, non-obese and obese. Research has shown that the presence of animated/cartoon characters...
Keywords:
animated characters; childhood obesity; fast food; red and yellow color; TV ads; animované postavičky; dětská obezita; fast food; televizní reklama; červená a žlutá barva
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/116814