Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Vliv typu diskriminační úlohy na rychlost a efektivitu diskriminačního učení vůči aposematické kořisti u ptačích predátorů
Original title:
Vliv typu diskriminační úlohy na rychlost a efektivitu diskriminačního učení vůči aposematické kořisti u ptačích predátorů
Translated title:
Effect of type of discrimination task on rate and effectiveness of discrimination learning to avoid aposematic prey in avian predators
Authors:
Jůnová, Lenka ; Exnerová, Alice (advisor) ; Sedláček, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Predátoři se při učení rozlišovat jedlou kořist od nejedlé mohou v přírodě setkat s jednotlivými typy kořisti postupně nebo s více typy najednou. Při testování diskriminačního učení ptačích predátorů v souvislosti s aposematickou kořistí se používají experimentální uspořádání zaměřené na sekvenční i simultánní předkládání kořisti. Mohou se lišit mírou obtížnosti pro predátora, což může ovlivnit výsledky testů, efektivita diskriminačního učení v sekvenčních a simultánních úlohách však ještě nebyla přímo experimentálně porovnávaná. Testovali jsme vliv typu diskriminační úlohy na efektivitu učení vyhýbat se aposematické kořisti a účinnost zapamatování si averze u dospělců i mláďat sýkory koňadry (Parus major), a to ve dvou typech sekvenční úlohy (pravidelné a náhodné) a v jednom typu simultánní úlohy (arénové). Ptáci se učili první den rozeznávat jedlou a nejedlou uměle vytvořenou kořist a druhý den se v paměťovém testu zjišťovala míra zapamatování si averze. Diskriminačním podnětem byla barva (alternativně červená/zelená) nebo vzor (alternativně skvrny/pruhy). Výsledky experimentu ukázaly, že sýkory se naučily diskriminovat lépe pomocí barvy než pomocí vzoru. Dospělé sýkory se naučily diskriminovat lépe než mláďata, a to nezávisle na typu úlohy. Vliv věku a pohlaví se projevil jen u některých úloh....During the proces of learning to distinguish between edible and inedible prey, predators can encounter different types of prey either sequentially (one at a time) or simultaneously. Sequential as well as simultaneous presentation are used as experimental designs for testing discrimination learning of bird predators in relation to aposematic prey. These tasks can differ in difficulty level for predator which can affect test results; however, rate and effectivity of discrimination learning in sequential and simultaneous tasks have never been experimentally compared. We tested effect of type of discrimination task on effectivity of discrimination learning and memorability of prey discrimination in adults and juveniles great tits (Parus major) in two sequential tasks (regular and random) and one simultaneous task (multiple- choice). The birds learned to discriminate between edible and inedible artificial prey on the first day, and we investigated memorability of prey on the second day. We used colour (alternative red/green) or pattern (alternative dots/stripes) as discrimination cue. Results showed that tits learned to discriminate by colour cue better than by pattern cue. Adult tits learned to discriminate better than juveniles independently on task type. Effect of age and sex was shown in some tasks...
Keywords:
colour; discrimination learning; experimental design; great tit; Parus major; pattern; sequential task; simultaneous task; barva; diskriminační učení; experimentální design; Parus major; sekvenční úloha; simultánní úloha; sýkora koňadra; vzor
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/116615