Original title:
Digitální nomádství: pud bloudění v současné společnosti
Translated title:
Digital Nomadism: The Instinct of Wandering in Contemporary Society
Authors:
Volfová, Kristýna ; Halbich, Marek (advisor) ; Heřmanová, Marie (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Poslední odhady hovoří o tom, že je v současnosti na světě přibližně 4,8 milionů osob, které se považují za digitální nomády. Bývají hojně zobrazováni v médiích, nejčastěji jako mladí profesionálové, kteří úspěšně spojují práci, volný čas a cestování do jednoho holistického životního stylu. I přes tuto nezanedbatelnou přítomnost v současné populární kultuře, z výzkumnického hlediska je digitální nomádství zatím téměř neprobádaným fenoménem. Cílem této práce je proto analýza a interpretace fenoménu digitálního nomádství, a to nejen na základě vlastního etnografického výzkumu a reflexí, ale i za pomoci dosavadních teoretických konceptů antropologie turismu a mobility. Během samotného výzkumu se pak zaměřuj především na vybrané aspekty, které bývají s digitálním nomádstvím nejčastěji spojované v médiích a na to, jak je reflektují samotní aktéři. Zabývám se tak hledisky jako je rozostřování volného a pracovního času, zpomalování mobility, vznik co-workingových prostorů či zvýrazňování pojetí svobody. V neposlední řadě pak zkoumám i společenské změny, které umožnily globální rozmach tohoto fenoménu. Klíčová slova: digitální nomádství, antropologie turismu, mobilita, cestování, moderní technologie, práceRecent estimates suggest that there are currently around 4.8 million people who consider themselves to be digital nomads. They are widely depicted in the media, most often as young professionals who successfully combine work, leisure and travel into one holistic lifestyle. Despite this significant presence in today's popular culture, from a research point of view, digital nomadism is almost unexplored phenomenon. Therefore, the aim of this work is the analysis and interpretation of the phenomenon of digital nomadism, not only through my own ethnographic research and reflection, but also in terms of current theoretical concepts in anthropology of tourism and mobility. The research itself focuses mainly on selected aspects often associated with digital nomadism in the mainstream media, and how informants reflect them. I deal with aspects such as the blurred boundaries between work and leisure, mobility slowdown, the origin of co-working spaces, the concept of freedom and, last but not least, the social changes that have led to the global expansion of this phenomenon. Keywords: digital nomadism, anthropology of tourism, mobility, travelling, digital technologies, work
Keywords:
anthropology of tourism; digital nomadism; digital technologies; mobility; travelling; work; antropologie turismu; cestování; digitální nomádství; mobilita; moderní technologie; práce
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/116384