Original title:
Vybrané role fotografie v matematice v malotřídní školy 1. stupně ZŠ
Translated title:
Choosen roles of photography in school mathematics at of "Group classes" Primary school
Authors:
Urbánková, Šárka ; Kaslová, Michaela (advisor) ; Kvaszová, Milena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce je věnovaná možnostem využití fotografie ve výuce matematiky. V teoretické části jsem shromáždila dostatek podkladů k podmínkám užívání fotografie. V dalším kroku jsem analyzovala vybrané učebnice matematiky z hlediska užívání fotografie v jejích šesti rolích. Analýza učebnic ukázala, že nejčastěji se v učebnicích užívají fotografie v motivační roli, které nenesou relevantní informace k řešení úlohy. Testem jsem porovnala vliv obrázku a fotografie na správnost řešení úloh žáky 2. ročníku ZŠ. Test prokázal že, fotografie má podobný účinek jako obrázek, dále poukázal na potřebu hledat správný formát, motiv a kvalitu fotografie. Další část práce je věnovaná tvorbě úloh s fotografií v různých rolích pro žáky 2. ročníku ZŠ. Úlohy zahrnují řadu různých činností od manipulativních po kreativní. Činnosti s fotografiemi se mohou používat při různých organizacích výuky a jejich užití ve výuce může být velmi rychlé a snadné. Důležitým prvkem je důraz na vlastní tvorbu žáků, prostor pro jejich reprezentaci jevů a společná evaluace vytvořených fotografií. Úlohy mohou zlepšit úroveň vyjadřování žáků, přispět k rozvoji jejich zrakového vnímání. Výuka s užíváním fotografií vyučujícího učitele a žáků činí výuku osobní a tím může výrazně zlepšit vtah žáků k předmětu a pozitivně ovlivnit klima třídy....This thesis is pursued to the possibilities of using photography in teaching of mathematics. I have gathered enough information for condition of use photography. In the next step I made an analysis selected mathematics textbooks in terms of using photography according its six roles. Analysis has shown that most often use photos in textbooks is in a motivational role, that does not carry relevant information to solve a excercise. By the test I compared the influence of picture and photography on the correctness of solving excercises by pupils of the 2nd year of primary school. The test showed that a photography had a similar effect as a picture, and also it pointed out the need to looking for the right format, theme and quality of the photo. The next part of the thesis is devoted to the creation of excercises with photography in various roles for pupils of the 2nd year of primary school. Excercises include many different activities from manipulative to creative. Activities with phootgraphs is possible to use in different teaching organizations and can be used in teaching very quickly and easily. An important element is the emphasis on pupils' own creation, space for their representation of phenomena and joint evaluation of created photographs. Excercises can improve pupils' expression levels....
Keywords:
pattern; photography; picture; Primary school mathematics; representation; the role of photography; fotografie; matematika prvního stupně ZŠ; model; obrázek; reprezentace; role fotografie
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/116186