Original title:
Vícelodní průmyslová hala
Translated title:
Multibay industrial hall
Authors:
Hrabovská, Kristýna ; Pešek, Ondřej (referee) ; Horáček, Martin (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2020
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Cílem práce je navrhnout dvě varianty řešení nosné ocelové konstrukce vícelodní průmyslové haly ve Slavkově u Brna. V jedné z lodí bude umístěn mostový jeřáb o nosnosti 12,5 tun. Objekt je dvoulodní se sedlovou střechou o sklonu 10° nad každou z lodí. Budova má obdélníkový půdorys o rozměrech 63x48 m, každá z lodí má tedy rozměr 63x24 m a výška haly po hřeben činí 11,5 m. Dispoziční řešení variant je shodné, liší se pouze konstrukcí příčné vazby. U varianty 1 jsou navrženy sloupy s příhradovými vazníky, u varianty 2 se jedná o příčný rám s náběhy v rámových rozích. Podrobný návrh je dále zpracován pouze pro první variantu, která je díky úspoře materiálu ekonomicky výhodnější. Na konstrukci je uvažováno stálé zatížení od vlastní tíhy, opláštění stěnovými a střešními panely a jeřábové dráhy a proměnné zatížení od užitného zatížení, sněhu, větru a jeřábu a jejich kombinace. Materiál použitý v konstrukci je ocel S235.
The principal aim of this thesis is to design two possible options for the steel structure of a new multibay industrial hall located in Slavkov u Brna. An overhead crane with load capacity of 12.5 metric tons will by situated in one of the bays. The hall has a rectangular shape with dimensions of 63x48 meters, each of the two bays has dimensions of 63x24 meters, a height of 11.5 meters and a saddle roof with an angle of slope 10°. Both of the options have the same layout design, the only difference is that option 1 has columns with truss girders while option 2 has a transversal frame with a haunch. The first option was selected because it is more economical due to material savings and is design developed in a greater detail. The permanent load on the building is considered and includes the weight of the steel structure, panels and the weight of crane runway. The variable load is also considered due to the live load, snow load, wind load, the crane, and their combination. Steel S235 is used as the construction material.
Keywords:
crane runway; multibay hall; saddle roof; Steel structure; truss girder; jeřábová dráha; Ocelová konstrukce; příhradový vazník; sedlová střecha; vícelodní hala
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/184327