Original title:
Vliv sociálního prostředí na mimoškolní hudební vzdělávání dětí
Translated title:
Influence of the social environment on extracurricalar music education of children
Authors:
Jiroušková, Lucie ; Veverková, Jana (advisor) ; Hurníková, Kateřina (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá sociálním prostředím, a to především jeho vlivem na mimoškolní hudební vzdělávání dětí. Diplomová práce dále zkoumá některé faktory ovlivňující mimoškolní vzdělávání dětí. Práce obsahuje teoretickou i praktickou část. V teoretické části je nejprve definován a objasněn termín sociální prostředí a jeho možný vliv na mimoškolní hudební vzdělávání dětí. V jednotlivých kapitolách jsou popsány různé sociální skupiny, kterými dítě obvykle postupně během života prochází. Těmto sociálním skupinám je věnována velká pozornost. V práci je také nastíněna problematika vlivu masmédií na hudební vývoj dětí. Diplomová práce dále nabízí podrobný přehled institucí, ve kterých mají děti možnost hudebně se vzdělávat. Praktická část je tvořena výzkumem vlivu sociálního prostředí na mimoškolní hudební vzdělávání dětí a mapuje faktory, které rozhodují o tom, kde se dítě mimoškolně hudebně vzdělává, na jaký hudební nástroj hraje, ale nastiňuje např. i problematiku dojíždění dětí za mimoškolním hudebním vzděláváním. Výzkum byl realizován formou dotazníku pro rodiče dětí studujících na třech základních uměleckých školách ve městech, která se výrazně liší svou velikostí. A to v ZUŠ Vimperk, v ZUŠ Bohumila Jeremiáše v Českých Budějovicích a v Soukromé ZUŠ Music art, s. r. o. v Praze. Získaná data z...This thesis deals with social environment, especially its influence on out-of-school musical education of children. The thesis also examines factors, that influence out-of- school education of children. The thesis contains theoretical and practical part. In theoretical part the term of social environment and its possible influence on out-of- school musical education of children are defined and clarified. Different social groups, that children usually walks through in their lives, are described in individual chapters. Big attention is given to these social groups. In thesis problematics of influence of massmedia on children's musical development is delineate. The thesis also offer detailed list of institutions in which children have opportunity to musically educate themselves. The practical part consists of research of influence of social environment on out-of-school musical education of children and maps factors, that decide where children musically educate themselves, which musical instrument children play and also delineates problematics outlines of commuting to out-of-school music instititions. The research was realized in the form of questionnaire for parents of children, who study on three elementary art schools in cities, which significantly differ in size. It was ZUŠ Vimperk, ZUŠ Bohumila...
Keywords:
elementary art school; influence of family; musically educational institutions; out-of-school musical education of children; social environment; social group; hudebně vzdělávací instituce; mimoškolní hudební vzdělávání dětí; sociální prostředí; sociální skupina; vliv rodiny; základní umělecká škola
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/111933