Název:
Spolupráce rodiny a školy na počátku školní docházky dětí v okrese Pelhřimov
Překlad názvu:
The cooperation between family and school at the beginning of schooling in the Pelhřimov district
Autoři:
Brothánková, Aneta ; Poche Kargerová, Jana (vedoucí práce) ; Pěnička, Jaroslav (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá aktuální situací v oblasti spolupráce mezi rodinou a školou v rámci základních škol běžného vzdělávacího proudu okresu Pelhřimov. Práce si klade za cíl přinést základní informace o problematice a zjištění míry spolupráce mezi uvedenými aktéry ze strany rodičů, pedagogů v okrese Pelhřimov. Práce je členěna na teoretickou a empirickou část. Teoretická část vychází z analýzy odborné literatury, objasňuje pojem komunikace, spolupráce, žák a učitel. Empirická část představuje výzkumné šetření, které bylo realizované na prvním stupni základních škol běžného vzdělávacího proudu v okrese Pelhřimov mezi rodiči žáků prvních tříd, dále mezi pedagogy těchto škol. Výzkum byl koncipován metodou kvantitativního šetření za použití nestandardizovaných dotazníků vlastní konstrukce. V závěru jsou prezentovány získané údaje. KLÍČOVÁ SLOVA komunikace, rodina, škola, žákThis diploma thesis deals with the current situation in the area of cooperation between family and school in the elementary schools of the current educational stream of the Pelhřimov district. The aim of the thesis is to bring basic information about the issue and to find out the degree of cooperation between the mentioned actors by parents, teachers in the Pelhřimov district.The thesis is divided into theoretical and empirical part. The theoretical part is based on analysis of professional literature, clarifies the concept of communication, cooperation, pupil and teacher. The empirical part presents a research investigation, which was carried out at the first level of basic schools of the common educational stream in the Pelhřimov district among the parents of the first class pupils, among the teachers of these schools. The research was conceived by the method of quantitative investigation using non-standardized questionnaires of own construction. In conclusion, the obtained data are presented. KEYWORDS family, communication, school, pupil
Klíčová slova:
komunikace; rodina; škola; žák; communication; family; pupil; school