Original title:
Chyby v užívání členů v pokročilé žákovské angličtině českých studentů
Translated title:
Errors in the use of articles in Czech advanced learner English
Authors:
Pazderová, Tereza ; Gráf, Tomáš (advisor) ; Vašků, Kateřina (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2019
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The thesis analyses errors in the use of articles in advanced learner English and the aim is to determine the type of nominal reference which is the most problematic to L1 Czech speakers. The first part deals with the classification of article and reference types. The research draws its data from the learner corpus LINDSEI_CZ, which consists of 50 15-minute interviews, the speakers of which demonstrated quite a wide span of proficiency levels. The 265 errors found in the corpus were tagged and subsequently categorized according to the forms of the articles and types of reference. The research revealed that the most error-prone area of nominal reference is the non-generic, indefinite type. The majority of the errors consisted in the complete omission of the article, a feature which may be assigned to L1 transfer. However, another problematic area was revealed to be connected to the generic reference, in the case of which the tendency of the speakers was to overuse the definite article. These results may serve as a starting point for further research, which would provide answers to the questions this study could not answer, and, perhaps, offer more pedagogical implications. Keywords: learner language, spoken language, error analysis, articles, referenceBakalářská práce analyzuje chyby v užití členů v pokročilé žákovské angličtině. Jejím cílem je určit, který typ nominální reference působí českým žákům největší problémy. První část práce se zabývá klasifikací členů a typů reference. Výzkum čerpá data ze žákovského korpusu LINDSEI_CZ, který se skládá z padesáti patnáctiminutových rozhovorů, ve kterých byla škála jazykových urovní jednotlivých studentů překvapivě široká. V korpusu bylo nalezeno 265 chyb v užití členů, ty byly označkovány a následně kategorizovány a rozděleny dle typu členu a reference. Výzkum ukázal, že nejproblematičtější oblastí je negenerická, neurčitá reference. Většina chyb byla založena na úplném vypuštění členu, zřejmě vlivem transferu z češtiny. Dalším typem reference, který působí studentům problémy, je reference generická, avšak v případě takové chyby šlo nejčastěji o nadužití určitého členu. Výsledky práce by měly sloužit jako východisko pro další výzkum, jenž by přinesl odpovědi na otázky, které tato práce nemohla zodpovědět, společně s dalšími pedagogickými implikacemi. Klíčová slova: žákovský jazyk, mluvený jazyk, chybová analýza, členy, reference
Keywords:
learner language|spoken language|error analysis|articles|reference; žákovský jazyk|mluvený jazyk|chybová analýza|členy|reference
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/111585