Original title:
Inteligentní křižovatka
Translated title:
Smart Traffic Intersection
Authors:
Škopková, Věra ; Barták, Roman (advisor) ; Forst, Libor (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá problematikou rozvrhování průjezdů autonomních vozidel inteligentní křižovatkou. Jsou zde popsány existující návrhy na řešení tohoto problému, rozebrány různé přístupy, jak je možné k problému křižovatky teoreticky přistupovat, a je vybrán jeden konkrétní přístup, na jehož základě je navržen deklarativní model pro řešení problému křižovatky. Následně je tento model použit pro provedení teoretických experimentů, které testují propustnost a kvalitu cest v křižovatkách popisovaných různými grafy. Poté jsou tyto teoretické plány překládány na akce pro reálné roboty a spouštěny na nich. Je přitom sledována míra desynchronizace jednotlivých robotů a úspěšnost provádění těchto plánů z pohledu počtu kolizí. Jelikož přímé provádění teoretických plánů na reálných robotech není příliš úspěšné, jsou zde popsána vylepšení překladu jednotlivých akcí, s nimiž dokážou roboti plány provádět úspěšněji.This thesis is concerned with the problem of planning paths for autonomous cars through a smart traffic intersection. In this thesis, we describe existing concepts for solving this problem and discuss the possibilities of approaching intersection problems theoretically. Then, we choose one specific approach and design a declarative model for solving the problem. We use that model to perform a series of theoretical experiments to test the throughput and the quality of intersection paths described by different graphs. After that, we translate theoretical plans to actions for real robots and run it. In these experiments, we measure the degree of robots desynchronization and performance success of the plans based on the collision rate. We also describe how to improve action translation to achieve better performance than that for real robots following the straightforward plans.
Keywords:
multi-agent systems; path finding; hledání cest; multi-agentní systémy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/110188