Název:
Ikonografie provinění a trestu v řeckém a římském výtvarném umění
Překlad názvu:
The Iconography of Crime and Punishment in Greek and Roman Visual Arts With Special Regard to Female Transgressors
Autoři:
Vacinová, Lenka ; Bouzek, Jan (vedoucí práce) ; Bažant, Jan (oponent) ; Evans, Jane D. (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2019
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] The enemies are at the gates. Being dazzled by their golden jewels - or perhaps fascinated by their handsome leader - a girl makes a pact with them and betrays her city and her own kin. However, instead of the promised reward, she is killed by her beneficiary. In a particular variant of this story, the girl's name is Tarpeia and the city is Rome, the agreed reward are golden bracelets of the hostile Sabines and the murder weapons are their shields being worn - surprise! - on their left arms together with the jewels. The rendering of this scene in the Roman visual arts is of the primary interest of this thesis. As a particular event linked tightly to the legendary history of Rome, the Punishment of Tarpeia is generally believed to lack any closer iconographic parallels in the Etruscan and Greek arts; sometimes it is even supposed that the traitress is portrayed as a kind of heroic figure, not a negative one. Having analysed the surviving scenes of the Punishment of Tarpeia, I put that opinion into question suggesting they were artificially designed and composed in full accordance with the traditional imagery of the trespassers in the Greek and Etruscan visual arts. To support my assumption, I turn to scrutinize the compositions as well as minor details of contentually related scenes in the Greek and...Během obléhání města se jedna z místních dívek dává zlákat zlatem nepřátel - nebo zjevem jejich vůdce - natolik, že s nimi uzavře tajnou dohodu a otevře jim brány pevnosti, namísto slíbené odměny je však zrádkyně zahubena samotným nepřítelem. Jedna z variant tohoto příběhu se odehrává v kulisách Říma a její hlavní aktérkou je Tarpeia, která za svůj čin žádá zlaté náramky, které Sabinové nosí na levé paži - namísto toho však umírá pod vahou štítů, kterými ji bojovníci zahrnuli. Způsob ztvárnění této scény v římském výtvarném umění je jedním z hlavních témat této práce. Vzhledem k tomu, že se jedná o událost úzce spjatou s legendární historií Říma, všeobecně se soudí, že scéna Potrestání Tarpeie postrádá přímé ikonografické paralely jak v řeckém, tak i etruském výtvarném umění. Někteří badatelé dokonce přepokládají, že způsob vyobrazení Tarpeie odpovídá způsobu zobrazení figury božského nebo heroického charakteru, nikoli negativní postavy. Tato práce na základě analýzy dochovaných scén Potrestání Tarpeie polemizuje s oběma předpoklady a snaží se dokázat, že dané ikonografické schéma bylo vytvořeno na základě řeckých a etruských obsahových paralel a ve shodě s tradiční ikonografií ženských i mužských postav překračujících lidské i božské zákony. Práce si klade za cíl na základě podrobného zkoumání...
Klíčová slova:
řecká mytologie|římská mytologie|ikonografie|zrada|provinění|trest|propaganda|mincovnictví|nahota; greek mythology|roman mythology|iconography|treason|transgression|punishment|propaganda|coinage|nudity