Název:
Posvítit si do tmy
Překlad názvu:
Supply Your Own Light
Autoři:
Lukášová, Veronika ; Kroupa, Jiří (oponent) ; Hojstričová,, Jana (oponent) ; Armutidisová, Irena (vedoucí práce) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2019
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta výtvarných umění
Abstrakt: [cze][eng]
Dizertační práce je zaměřena na problematiku vztahu umění, vědy a fotografie v současném kontextu kultury s konkrétním praktickým výstupem, zkoumajícím hranice možného přesahu fotografií částicové fyziky do umění. Práce je řešena v jasně definovaných tématických oddílech, které zkoumají problematiku v širších teoretických souvislostech, aby tak vyvořily východisko konkrétního praktického výstupu. První oddíl zkoumá obecněji doménu zobrazení a možnosti vztahu mezi zobrazením vědy a umění. Druhý zkoumá roli mnohoznačného média fotografie jako nástroje vědy i umění. Třetí se zabývá evolucí subatomárního zobrazení a problémy spojenými s reprezentací neviditelného jevu. Čtvrtý pak koncepčními a epistemickými shodami mezi uměním a vědou, jejich dialogu ve formě Sci-Art. Pátá praktická část pak představuje umělecké výstupy, které odráží kritické zapojení teoretických východisek dosažených během zkoumání tématu a zároveň propojují teoretický výzkum s praktickým. Vycházím především z teoretických zdrojů, které byly publikovány v anglo-americkém kontextu, kde je tato problematika zkoumána v odborné literatuře. Časově se práce pohybuje od 90. let 20. století do součastnosti.
My disertation theses explores the intricate relationship between art, science and photography in the framework of the contemporary culture. Clearly outlined research areas open up the subject to a broader theoretical examination to underpin the artistic strategies that can be employed in the practial research. The resulting artwork interprets the domain of particle physics in a series of artworks. First area of the research delves into the domain of images and seeks to understand the relationship between the images of art and science in a broader sense. Second area investigates ambiguous medium of photography as both tool of science and art. Third area is an overview of the history of representation of the subatomic world and issues related to representing what is in fact unrepresentable. Fourth seeks to find epistemic and conceptual connection between art and science and their interdisciplinary dialogue as Sci-Art. The fifth part introduces artworks that reflect the critical egangement with the theoretical research and the scientific method by building the instrument for the observation of the cosmic rays. Sources for the theoretical framework are largely drawn from the academic literature written in the UK and USA where the topics explored in the theses have been studied in depth. The time scope considered in the theses encompasses 1990's of the 20. century up utill the present day.
Klíčová slova:
absolutno; art; doména zobrazení; fotografie; iconoclash; konec reprezentace; kosmické paprsky; mlžná komora; neviditelnost; non-art; nukleárno; reprezentace; strukturální intuice; střet obrazů; subatomárno; zobrazení vědy; záznam; částicová fyzika; art; cloud chamber; cosmic rays; domain of images; end of representation; iconoclash; invisibility; non-art; nuclear; particle physics; photography; representation; representation of science; scale; science; structural intuitions; subatomic; sublime
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: http://hdl.handle.net/11012/180705