Original title:
Řízení entit ve strategické hře založené na multiagentních systémech
Translated title:
Strategic Game Based on Multiagent Systems
Authors:
Knapek, Petr ; Kočí, Radek (referee) ; Zbořil, František (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2019
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta informačních technologií Abstract:
[cze][eng]
Tato práce se zaměřuje na návrh a implementaci systému podpory učení a plánování agentů schopných hry real-time strategických her typu StarCraft. Budou vysvětleny problémy ovládání herních objektů a protivníků počítačem a představeny obvykle používané způsoby řešení. Na základě analýzy je navržen a implementován nový systém využívající multiagentního přístupu k ovládání hry a metod strojového učení, který je schopný porážet protivníky a přizpůsobovat se novým výzvám.
This thesis is focused on designing and implementing system, that adds learning and planning capabilities to agents designed for playing real-time strategy games like StarCraft. It will explain problems of controlling game entities and bots by computer and introduce some often used solutions. Based on analysis, a new system has been designed and implemented. It uses multi-agent systems to control the game, utilizes machine learning methods and is capable of overcoming oponents and adapting to new challenges.
Keywords:
agent systems; AI; artificial intelligence; bot; decision-making and planning; machine learning; neural networks; Q-learning; reinforcement lerning; RTS; StarCraft; Stratic games; agentní systémy; AI; bot; neuronové sítě; posilované učení; Q-learning; rozhodování a plánování; RTS; StarCraft; Strategické hry; strojové učení; umělá inteligence
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/180395